V Paříži se dražily skvosty avantgardy. Za obraz Františka Kupky dal kupec přes čtyřicet milionů

Někteří milovníci umění navštěvují aukce stejně jako galerie nebo výstavy. Jsou tam totiž k vidění díla, která se jen tak na veřejnost nedostanou. Tento týden měli v Paříži jedinečnou možnost. Aukční síň Christie's nabízela kolekci nazvanou Pařížská avantgarda. Dražila se tak díla od slavných umělců jako jsou Joan Miró, Salvador Dalí či František Kupka. Právě jeho obraz Ležící formy se prodal za více než 42 milionů korun.

Kdo chce poznat zákulisí dražby, měl by se nejprve podívat na vynikající film Giuseppa Tornatoreho Nejvyšší nabídka, jehož některé záběry se točily v Praze. Postava Virgila Oldmana, kterou hrál Geoffrey Rush, je prý výjimečná. I když se někdo pohybuje v těsné blízkosti aukcí, podobnou sbírku obrazů, jako měl on, dá dohromady jen těžko.

Tvrdí to alespoň Etienne Sallon z aukční síně Christie's, který mi trochu poodhalil zákulisí podobných dražeb: „Tato aukce je výjimečná. Díla autorů, jako jsou Matisse, Miró, Bonnard nebo Salvador Dalí, se nedraží každý den.“

Kupka mezi pařížskou avantgardou

Mě pochopitelně nejvíc zajímá František Kupka. Chtěl bych vědět, kdo byl majitelem draženého obrazu a jak se do aukce vlastně dostal.

02442829.jpeg

„Nemohu prozradit, kdo byl majitelem obrazu, mohu vám jen říci, že pochází ze soukromé sbírky,“ nenechává se přesvědčit Etienne, pak ovšem přeci jen něco málo prozradí: „Kupka se s obrazem nechtěl rozloučit, ale nakonec ho prodal. My jsme ho získali od syna původního kupce. Obraz tedy zůstal desítky let v jedné rodině, která k němu měla úzký vztah.“

Etienne Sallon vystudoval nejprve práva a poté historii umění. A přes svůj poměrně mladý věk si u Christie's už vydobyl slušné postavení. Objasňuje mi mechanismus, jak se obrazy do aukce dostanou.

Čtěte také

„Vyvolávací cenu stanovíme tak, že obraz porovnáme s jinými obrazy stejného autora ze daného období. Roli hraje ale také spousta dalších faktorů, například jestli je podobných obrazů víc nebo jak se dražila autorova díla v předchozích aukcích,“ vysvětluje. „Tady byla vyvolávací cena poměrně nízká, ale věděli jsme, že můžeme čekat velmi dobré výsledky.“

Obrazy, které nikde jinde neuvidíte

Mnoho Etiennových přátel chodí na aukce jako na výstavy. Využívají možnost, že si dražené předměty může den před aukcí prohlédnout i široká veřejnost, a to zdarma. Právě z těchto důvodů se na obrazy přišla podívat i Sophie.

„Můj kamarád, který pracuje pro Christie's, mě upozornil na mimořádnou kolekci, která se draží. Nikdy jsem na opravdové dražbě nebyla a ani nemám moc blízko k výtvarnému umění, ale tyto obrazy jsou úžasné,“ říká nadšeně. „Kamarád mě navíc upozornil, že jsou od soukromých sběratelů a mnohé z nich se nikdy na žádné výstavě neobjevily a možná už ani neobjeví.“

Aukční síň Christie's v Paříži

Ostatní návštěvníci nemohou od obrazů oči odtrhnout a ve svých odpovědích jsou na rozdíl od Sophie spíše lakoničtí. „Přišla jsem ze zvědavosti, miluji krásná a výjimečná díla,“ odbyla mě přísně se tvářící dáma.

Jedna věc je jistá – budoucí majitele obrazů tady nikdy nepotkáte. Už dávno vědí, co chtějí, a spíše se rozhodují, až kam jsou ochotni jít. Většinou tam, kam my už nedohlédneme.

autor: jšm
Spustit audio

Související