V jiném světě. Příběhy lidí, kterým do života vstoupila diagnóza autismus

„Neuměl přijímat nadávky nebo ironii.“ Jak k autistickým dětem přistupují školy?

30. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dospívající, teenager, na houpačce, autismus

Nebylo by mu lépe ve speciální škole? To je otázka, kterou často slýchají rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Takové děti přitom bývají nadané a mají normální nebo nadprůměrný intelekt. V klasické základní škole se naopak díky svým vrstevníkům můžou zlepšit ve věcech, které jim dělají problémy – třeba v komunikaci s ostatními. Se začleněním jim pomáhají asistenti pedagoga.

Čtěte také

Devítiletý Kryštof chodí do třetí třídy. Ve dvou letech mu doktoři diagnostikovali Aspergerův syndrom, už ve školce mu proto pomáhala asistentka. „Naprosto normálně snášel režim školky, ale potřeboval dopomoct v sociálních věcech. Neuměl přijímat nadávky nebo ironii, byl z toho špatný. A v tom byla nápomocná,“ vypráví maminka Ilona.

Pomáhá přístup učitelů

Stejná asistentka doprovázela Kryštofa i na základní škole. Díky ní byl přechod jednodušší – a pomohl mu i přístup třídní učitelky: „Kryštof má výbornou paní učitelku, která to nastavila trošku jinak. Asistentka je tam pro všechny děti, což je úžasné. Je důležité, že se díky tomu necítí slabší nebo méněcenný,“ vysvětluje maminka.

Rodiče dětí s poruchou autistického spektra se často setkávají s názorem, že by je měli zapsat do speciální školy. Děti, které nemají narušený intelekt, ale patří do standardní základní školy. To se týká i dětí s autismem.

Děti jako Kryštof mají intelekt buď v normě, nebo dokonce jako v jeho případě v nadprůměru. Současná legislativa už je nastavená tak, že jsme schopni v rámci speciálně pedagogické podpory dětem navrhnout taková podpůrná opatření, aby to v běžných školách zvládly,“ vysvětluje speciální pedagožka Lenka Bittmannová.

Situace ve školství se zlepšuje

Asistent pedagoga pomáhá dětem hlavně v komunikaci s ostatními. Pro děti s autismem jsou lepší třídy s malým počtem žáků. Často jsou totiž citlivé na zvuky, vadí jim hluk nebo když někdo nedodržuje pravidla. Pak se nedokážou soustředit na výuku.

Takových tříd je ale málo. „Třeba škola, kam chodí Kryštof, má každoročně jedno místo, kde probíhá inkluze. Na místo jednoho dítěte standardně bývá pět šest dětí,“ dodává Lenka Bittmannová.

Čtěte také

I u velmi chytrých dětí tak hrozí, že studium nezvládnou, protože k němu nebudou mít potřebné podmínky. Podle Lenky Bittmannové se ale přístup škol k přijímání dětí s autismem zlepšuje. A to i díky tomu, že se změnila metodická podpora. Pátým rokem totiž o rozdělování finanční pomoci na speciální pedagogy a pomůcky nerozhodují kraje, ale ministerstvo školství.

Středeční díl seriálu V jiném světě se bude věnovat tomu, jak se daří začlenit do společnosti dospělým lidem s poruchou autistického spektra. Poslouchejte Ranní Radiožurnál v 8:50.

Lidem s poruchou autistického spektra a jejich rodinám pomáhá například Konto Bariéry. Nadace jim přispívá na osobní asistence, odlehčující péči, rehabilitace, nejrůznější pomůcky a další nezbytnosti. Chcete-li také pomoci těm, jež „zaklel“ autismus, pošlete libovolnou částku na transparentní účet Konta Bariéry: 17111444/5500, variabilní symbol 999.

autoři: Lucie Korcová ,
Spustit audio