V Česku neexistuje zajímavější projekt, říká o koridoru Dunaj-Odra-Labe Jan Skalický

Když nezačneme okamžitě připravovat a stavět velká díla, jako jsou přehrady, koridor D-O-L, zádržné prostory v lesích, tak budeme mít velké problémy. Ve Dvaceti minutách Radiožurnálu to říká šéf společnosti Vodní Cesty a podporovatel koridoru Dunaj-Odra-Labe Jan Skalický, který je čerstvým držitelem antiekologické ceny Ropák roku.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo celý projekt modifikovat, ustoupit od labské cesty a držet se koridoru Dunaj-Odra. To je podle Skalického zcela zásadní změnou.

„Není důležité, jestli tudy poplují lodě, ale jestli jde přečerpávat vodu, jestli tam mohou být hydroelektrárny,“ říká s tím, že by bylo velkou chybou odstranit labskou větev. Dodává také, že bude přesvědčovat nového ministra dopravy, aby větev nerušil a aby byla součástí.

D1 pod rentgenem

Dálnice D1 u Prahy (ilustrační foto)

Dálnice D1 je takový otloukánek – proto jsme se na ni zaměřili v našem novém seriálu. Uslyšíte třeba o tom, jak se stavěla. Podíváme se detailně na opravy a probereme i  to, jak by měla vypadat v budoucnosti. Poslouchejte každý den Dopolední Radiožurnál v 10.40.

Především na Moravě by byl koridor podle Skalického jedinou smysluplnou variantou, jak udržet vodu, aby neodtekla. Dalším přínosem by byla protipovodňová ochrana například Kroměříže.

„Získáme energetiku, získáme možnost přečerpávat vodu tam, kde ji potřebujeme, získáme bezpečnost státu... Neexistuje v Česku projekt, který by byl zajímavější,“ vyzdvihuje.

 A pokud podle něj vláda nebude na Moravě řešit vodu vodním koridorem, musí okamžitě hledat jiná řešení. Ta jsou všechna mnohem komplikovanější. „Morava bude sužována povodněmi a suchem tak strašně, že bez koridoru se stejně neobejdeme,“ uzavírá.

autoři: Marie Bastlová , prh

Související