Tomáš Stejskal

V neděli dopoledne se Tomáš Pancíř spojil po lince do Brna s Tomášem Stejskalem, pilotem balonů a vzducholodí. Cesta balonem z Brna do Prahy by za příznivého povětří trvala přibližně čtyři hodiny. "Jsme závislí na směru a síle větru," vysvětlil Tomáš Stejskal ve vysílání Radiožurnálu. "Pokud panuje bezvětří, tak je bezpečnější neletět." V neděli 9. srpna bude hostem režisér František Filip.

Let vzducholodí je pro pilota pravděpodobně mnohem pohodlnější. Vzducholoď je vybavena motorem a směrovkami a pilot tak má více možností ovládání letu, proto může letět i proti větru. Jediná nevýhoda vzducholodí tkví v ceně, která je mnohem vyšší než cena balonů. V České republice létaly pouze dvě reklamní vzducholodě, jejichž provoz byl ukončen, a tak na obloze můžeme zahlédnout už "jen" balony.

"Poprvé jsem letěl v roce 1993. Tehdy jsem si uvědomil, že je to práce, které se chci věnovat celý život," vzpomíná Tomáš Stejskal s tím, že chtěl pracovat jako doprovod, jezdit autem pod balonem, případně se účastnit některých letů. Nakonec se stal pilotem a učitelem.

Tomáš Stejskal neváhal přiblížit úlohu pilota balonu. "Pilot řídí výšku letu. To dokáže velmi přesně ohříváním a chlazením nebo vypouštěním vzduchu. V každé výšce fouká vítr jiným směrem a jinou rychlostí," popisuje. Změní-li pilot výšku balonu, může ovlivnit i směr jeho letu. "Směr větru závisí na počasí. Někdy jde o drobné korekce. Jindy je rozdíl směru větru až 360 stupňů. Za takového počasí bývají lety velmi zajímavé," dodává Tomáš Stejskal.

Ke startu jednoho menšího balonu stačí dva lidé. Pro přípravu větších balonů je třeba víc síly. "Technika malého balonu váží půl tuny, u velkého váží asi tunu, proto je třeba svalů," popsal start balonu.

Každého posluchače jistě napadlo, že balonové létání musí být nebezpečné. Tomáš Stejskal prý po statistických údajích nepátrá, ale nehody sleduje, aby se z nich poučil a své znalosti pak předal kolegům. "Balon je velmi bezpečné letadlo," ujišťuje. Podle jeho mínění až 100 % nehod způsobí pilot podceněním situace. "Balon je konstrukčně jednoduchý a hodně jištěný," říká Tomáš Stejskal.

Pilot balonu potřebuje pilotní licenci. Školení pilotů balonu zahrnuje předměty týkající se konstrukce balonu, skladby plynu, navigace nebo meteorologie. Kurz však není právě levou záležitostí. Průměrná částka školení se pohybuje mezi 200 až 300 tisíci korun.

Pokud vás rozhovor zaujal a chcete se dozvědět, jak vysoko balony obvykle létají, kolik balon stojí a na co si dát pozor při nákupu letenky, poslechněte si záznam rozhovoru s balonovým pilotem Tomášem Stejskalem.

Záznam celého rozhovoru s Tomášem Stejskalem i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: šše
Spustit audio