Testy na střední školy mají žáky rozdělit, nikoliv ověřit míru vědomostí, říká šéf CERMATu Jiří Zíka

2. květen 2018

Přijímací zkoušky na střední školy s maturitou letos probíhaly opět formou jednotných testů. A stejně jako loni se na ně snesla kritika. Že tento systém není bezchybný a že by se dal zlepšit, to připouští i ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Jiří Zíka. Ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ale zároveň nastiňuje, proč je takový systém testů přínosem.

„Abychom ověřovali skutečné dovednosti a vědomosti, a nejenom nácvik testů, tak jsme do testů zařadili velké množství takzvaných otevřených otázek bez nabídky odpovědi,“ vysvětluje.

Právě tím žáci prokáží logiku, schopnost orientovat se v textu a odpovědět na nestandardní úlohy, nikoliv jen na ty, kde jenom řeší zlomek nebo rovnici.

Testy jsou také nastaveny na Rámcový vzdělávací program, tedy na úroveň, kterou by měly děti plnit, a standardní dobrá výuka na základní škole by měla stačit na to, aby dítě takový test absolvovalo.

„Testy nejsou ověřovací, ale srovnávací, mají rozdělit žáky, nemají ověřit jejich absolutní míru vědomostí,“ dodává s tím, že na každý test je potřeba se připravit po formální stránce, nacvičit strategii. Ale vzdělávat a vyučovat formou nacvičování testů, to je podle něj špatná cesta.

A jak se osvědčily povinné maturity? Dobře ověřují vědomosti na úrovni ukončování vzdělávání s maturitou. Na druhé straně úroveň požadavků v současné maturitě je příliš nízká, měly by být přísnější.

autoři: prh , mba

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.