Témata do veřejného prostoru prosazují často lidé vizuálně negramotní, říká výtvarník Karous
Veřejný prostor zrcadlí stav společnosti. V minulosti se do něj promítala ideologie v podobě mohutných pomníků a soch. Ta doba je pryč. Ale jak veřejný prostor vypadá dnes? Například v Praze v posledních desetiletích umělecká díla spíš zanikala a nová moc nevznikají. Důvody nastiňuje sochař a výtvarník Pavel Karous.
Proč v posledních desetiletích nová umělecká díla ve veřejném prostoru příliš nejsou?
Čtěte také
Nevznikají. To souvisí především se zánikem jednoprocentního zákona, který je všude ve světě znám pod názvem Person For Art, který zanikl v roce 1991. Za existence ČSSR vzniklo třeba jenom v Praze kolem 2800 výtvarných realizací, a za existence ČR jich vzniklo kolem 62. Takže úbytek soch je nepoměřitelný.
A jak se i to malé množství do veřejného prostoru dostává? Kdo si nejčastěji objednávají?
Nejčastěji to jsou městské části v Praze nebo města, ale ty tím sledují spíš ne výtvarné cíle, ale své politické a ideologické ambice. Takže prosazují svoje témata, což vede třeba v Praze k tomu, že máme už skoro jedenáctý památník Milady Horákové. Ani na jeden z nich nebyla vypsaná veřejná architektonická výtvarná soutěž, takže tato hrdinka nemá kvalitní památník v Praze. A má jich jedenáct.
Takže kdo tedy o tom rozhoduje, když se nepořádají žádné veřejné soutěže?
Politická reprezentace, to znamená, že lidé, kteří mají třeba právní nebo ekonomické vzdělání a bývají většinou vizuálně negramotní, tak prosazují svá témata do veřejného prostoru. Zjednodušeně se dá říct, že jaká je kvalita naší politické reprezentace, tak taková je i kvalita výtvarných děl.
Architektonické celky developerů nepřidávají městu nějakou novou hodnotu
Pavel Karous
Není to tak dávno, co se v pražském Karlíně na jednom developerském projektu objevila skulptura ženy od Davida Černého. Řekněte v praxi, jak toto vzniká?
Developerské, takzvané korporátní umění vzniká tak, že se podřizuje vkusu toho kterého developera. To znamená, že jestli ten developer je kultivovaný nebo není, záleží na tom, jestli potom to dílo dopadá tak, jak dopadá, což může působit velmi devadesátkově. Anebo naopak vznikají i kvalitní víla díla v rámci developerský zástavby.
Toto dílo potom už tedy žije svým životem dle zadání vlastně zadavatele, developera a městská část už se k němu nijak nevyjadřuje?
Mohla by se k tomu samozřejmě vyjadřovat městská část dohromady s celou developerskou zástavbou, ale v kontaktu se silným ekonomickým hráčem jako je developer městské části selhávají nejen v tom smyslu, že nedokážou prosadit osazení dobrého kvalitního výtvarného díla, ale obecně architektonické celky developerů nepřidávají nějakou novou hodnotu městu. Spíš parazitují na kvalitní dopravní zástavbě a infrastruktuře, která už je vybudovaná z minulých let.
Související
-
Pracovat na Gottwaldovi mi dělalo problém. Dělat Palacha bylo naopak silné, říká medailér Dostál
V Jablonci založil obor Ražená medaile a mince. Byl u vzniku České mincovny. Proč se sochaři Jiřímu Dostálovi dobře pracovalo na soše Emila Háchy? Poslechněte si rozhovor.
-
V pařížském paláci po baronce de Rotschildové, milovnice umění, natrefíte i na českou stopu
Baronka de Rothschildová odkázala svůj palác Francii v roce 1922. Dala si ale několik podmínek, mimo jiné péči o jednu unikátní místnost. Najdeme v ní i českou stopu.
-
Na půlnoc se otočí o 180°, popisuje výtvarník Černý sochu, která podpírá budovu v Karlíně
„Takhle funguje společnost,“ popisuje koncept budovy Fragment výtvarník a sochař David Černý.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.