Iniciativa AI dětem pomáhá pedagogům učit děti o umělé inteligenci. Jaké místo má AI ve školách?

24. květen 2024

Napsat slohovou práci, vyřešit matematickou úlohu, rozpomenout se na fyzikální veličinu nebo připravit prezentaci. Nejen s tím umí žákům a studentům pomoct AI. Jak umělou inteligenci využívat rozumně, už dva roky české školy učí iniciativa AI dětem. „Pro studenty může sloužit jako osobní tutor, učitelům to může významně pomáhat a ušetřit čas při přípravě na hodiny, při hodnocení testů apod.,“ přibližuje Eva Nečasová, zakladatelka iniciativy.

Projekt AI dětem vznikl před dvěma lety, teď už vzděláváte téměř tisíc škol v Česku a na Slovensku. Co je učíte? Na co by měli studenti při využití umělé inteligence myslet?

Soustředíme se hlavně na učitele, snažíme se naučit učitele, jak učit děti o AI. Máme kompetenční model, který jsme převzali z Koreje. Má tři nožičky: 1. znalosti, 2. dovednosti, 3. postoje. To je komplexita, kterou se snažíme předat. Je dobré znát, jak systémy fungují – to je faktická znalost. Je dobré s tím pracovat, zkoušet si to, zefektivňovat díky AI svoji práci – to je dovednostní část. Potom je postojová: vědět, jaké mají systémy limitace, co přináší do společnosti a jedincům.

Umělá inteligence by se podle Evy Nečasové měla zavést do školních osnov. V jakém věku by se děti měly o AI učit? Poslechněte si rozhovor.

autoři: Petr Král , vma
Spustit audio

Související