Stát chce pomoct českým herním vývojářům. „Pro Česko je to obrovská příležitost,“ říká Zaorálek
Mafie, Kingdom Come nebo Machinárium – to jsou jedny z nejúspěšnějších českých videoher. A prosadily se i v zahraničí. Stát teď chce české tvůrce videoher podpořit podobně, jako pomáhá filmařům.
Unikátní výtvarné zpracovaní a fantaskní industriální svět. Také díky tomu se videohra Machinárium od českých vývojářů ze studia Amanita Design stala před víc než deseti lety hitem. Tvůrci na ní pod vedením Jakuba Dvorského pracovali přes tři roky a vývoj financovali z vlastních úspor.
Čtěte také
„Když peníze došly úplně, tak jsme třeba museli přerušit vývoj hry a věnovat se několik měsíců nějaké zakázce. Tím pádem se vývoj protáhl. Určitě by pro nás bylo jednodušší získat nějakou podporu do začátku.“
Podpora začínajících studií
Právě začínající herní studia plánuje stát podpořit. Současný fond kinematografie, který rozděluje peníze mezi filmaře, chce ministerstvo kultury přetvořit na fond audiovize a dotace rozšířit také o herní průmysl. Na filmovém festivalu v Karlových Varech o tom mluvil ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD, který kandiduje ve sněmovních volbách.
„Celý entertaiment industry je dnes obrovským tahounem. A dokonce i covidové období znamenalo ještě větší akceleraci této oblasti. Dlouhodobě si myslím, že pro Česko to je obrovská příležitost,“ říká.
Čtěte také
Podpora nejdřív od roku 2024
Česká studia přitom patří ke světové špičce, například loni se jejich obrat přehoupl přes pět miliard korun. Státní pomoc by podle předsedy Asociace českých herních vývojářů Pavla Baráka mohla vést k tomu, že úspěšných tvůrců bude ještě víc.
„Ve srovnání se severskými zeměmi, kde je systém relativně dobře nastaven, by těch start-upů mohlo být ještě víc. I těch super úspěšných her by pak mohlo být víc, než tady máme."
Plány na podporu herního průmyslu však zatím zůstávají na papíře. Dřív než v roce 2024 nebude možné peníze čerpat. Alespoň tak to zamýšlí ministerstvo kultury.
Související
-
Herní designéři budou mít obor na FAMU. Vymýšlí interakce a mechaniky, navrhují světy, úkoly a hádanky
Čeští herní vývojáři patří ke světové špičce a Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění tak reaguje nejen na velký zájem ze strany studentů, ale i na požadavky současného trhu.
-
Říkáme tomu „Čučel“. Jakub Dvorský popisuje, jak vznikají počítačové hry jeho studia Amanita Design
Každou počítačovou hru, kterou jeho studia Amanita Design pustí do světa, testuje Jakub Dvorský stovky hodin. Vizuální kvality „games“ mu pomáhají ohodnotit i jeho děti.
-
Dan Vávra v Questu: Vydavatelé nevěřili, že bude o středověké RPG zájem
Zřejmě jen málokdo z Česka dosud neslyšel o Kingdom Come: Deliverance, největší naší hře z poslední doby. Tento díl Questu jsme věnovali celý právě tomuto...