Skutečný dárek může změnit život. Solidarita Čechů je obrovská, říká Tereza Hronová z Člověka v tísni

12. prosinec 2018

Dvacet kuřat, školní pomůcky nebo třeba koza. I těmito dárky můžete v rámci projektu Skutečný dárek pomoct lidem v rozvojových zemích. Letos už podesáté. „I takhle malá pomoc dokáže lidem změnit život,“ potvrzuje v rozhovoru s Lucií Výbornou mediální koordinátorka Člověka v tísni Tereza Hronová.

Princip Skutečného dárku je jednoduchý. Začíná to na webu, kde si vyberete některý z více než dvou desítek darovacích certifikátů. Vybírat přitom můžete z různých forem pomoci: od kozy pro chudou rodinu v Africe přes léky až po doučování dětí z chudých rodin v Česku. Prostřednictvím Člověka v tísni se pak vaše pomoc dostane přímo k potřebným. 

Muži většinou kupují dražší dárky, jako je bioplynárna, naopak ženy kupují víc drobnějších věcí.
Tereza Hronová

„Vybraní lidé z vesnic si od nás skutečný dárek převezmou a my pak dlouhodobě sledujeme, jak se jim daří. Máme přitom zkušenosti, že po letech mají z jedné kozy těch koz třeba pět. A z prodeje kůzlat platí vzdělání dětem. Bývají to příběhy se šťastným koncem.“

Skutečný dárek podle ní mimo jiné ukazuje, že solidarita Čechů je obrovská. „Už v tuto chvíli jsme jen na Skutečném dárku vybrali kolem deseti milionů korun, což je o polovinu víc než loni touto dobou!“

O 'skutečné dárky' měli Češi zájem. Chudým lidem přispívali hlavně na zvířata

03449397.jpeg

Kozu, ovci nebo třeba měsíc doučování mohli lidé letos darovat v rámci projektu Skutečný dárek. Tyto dary jsou určené pro obyvatele chudých zemí. Podle ředitele humanitární společnosti Člověk v tísni, která projekt připravila, byl tradičně největší zájem o zvířata.

Na sociálních sítích pomohla i Shopaholic Nicol

Pomoc, kterou Člověk v tísni v rozvojových zemích nabízí, dnes nabývá mnoha podob. Na začátku jedné z nich stála tak trochu netradiční spolupráce – Člověk v tísni totiž do Zambie přivezl známou youtuberku Nikolu Čechovou alias Shopaholic Nicol. „Snažíme se českou společnost informovat o tom, co se děje v zemích, které se běžně v médiích neobjevují,“ vysvětluje Tereza Hronová, co Člověka v tísni k této spolupráci vedlo.

Češi jsou obrovsky solidární, říká Tereza Hronová z Člověka v tísni

A protože chtěli komunikovat i s lidmi, kteří informace získávají primárně ze sociálních médií, oslovili právě Nikolu. „Před cestou jsme se několikrát sešli. Nikdy bychom s sebou nevzali nikoho, koho nezajímají lidé, kterým pomáháme. Nikola se rozhodla Člověka v tísni podpořit bez nároku na honorář, ve svém volném čase,“ upozorňuje Tereza Hronová.

Jak shrnuje, spolupráce se Shopaholic Nicol prý splnila původní očekávání. „Její vlog na YouTube vidělo zatím přes 300 tisíc lidí. Reakce byly velmi pozitivní. Z velké části to bylo i tím, že to svým fanouškům uměla velmi dobře a lidsky vysvětlit.“