Místo sešitu tablet nebo počítač a místo samostatné práce debata ve skupince. Aplikace Techambition pomáhá s výukou matematiky na středních školách studentům i pedagogům. Nabízí vhodné úlohy pro danou látku a tam, kde to má smysl, doporučí skupinovou výuku. Už od začátku školního roku s ní pracují také studenti jedné ze tříd Střední průmyslové strojnické školy v pražské Betlémské ulici.
Učitelka Jaroslava Divoká právě zahajuje hodinu matematiky. Přes webové rozhraní se přihlásila do aplikace Techambition, kontroluje docházku a studenty si v počítači rovnou odškrtává. Umělá inteligence je pak podle jejich studijních profilů rozdělí do skupin.
Jak přemýšlí umělá inteligence?
„Někdo principy matematiky chápe spíš pomocí vizualizací, určitá skupina studentů zase ráda čte text. A když se budou navzájem konfrontovat s tím, proč si myslí, že určité řešení je správně, budou pravděpodobně debatovat o velmi podobném postupu, jak k řešení došli,“ vysvětluje zakladatel TechAmbition Jakub Stránský, co přesně aplikace na základě předchozích úkolů jednotlivých studentů vyhodnocuje.
Už jen u luxusních automobilek platí, že auta vyrábějí ručně. Sériovou výrobu většiny aut dnes obstarávají roboti – svařují díly, lakují karoserie. Budoucí automechanici je proto musí umět správně naprogramovat. Školy sázejí na moderní technologie, které by to měly žáky naučit. Pozadu nezůstává ani mladoboleslavská Škodovka.
Druhým kritériem je „výkonnost“ studentů. „Pokud bude mít vynikající student pravdu a ten, kterému matematika moc nejde, pravdu mít nebude, tak je počítač do skupiny nespojí. A když se stane, že vynikající student výjimečně pravdu nemá a ten horší ano, pak je systém naopak spojí. Protože za chvilku se ukáže, že ten, kterému se nedůvěřovalo, tu pravdu měl. Měl by si z toho vzít ponaučení, že pokud má nějaký názor a ví proč, měl by ho zkusit vysvětlit.“
Techambition se umí sama učit
Umělá inteligence Techambition umí sledovat vývoj jednotlivých studentů a přizpůsobuje tomu i složení týmů pro skupinovou práci. „Je schopná se poučit a rozhodovat stále líp a líp na základě toho, jestli se jí daří směřovat k cíli,“ doplňuje Jakub Stránský s tím, že aplikace vyhodnocuje, jak ta která skupina pracovala, kolik skupin odpovědělo dobře nebo špatně a jaký typ skupin tak odpověděl.
Učitel má díky Techambition možnost sledovat vývoj výsledků svých studentů.|foto: Techambition
Při výuce Jaroslava Divoká v aplikaci vidí, jak rychle skupiny postupují v jednotlivých krocích a kolik nápověd případně využily. Může si tak zkontrolovat, v čem jednotlivé skupiny chybovaly a pak jim látku případně vysvětlit.
Studenti si navíc po dokončení úkolu můžou v aplikaci měnit například hodnoty funkce a sledovat, jak se v závislosti na tom změní její graf. Tuto možnost oceňuje i student Jindra, podle kterého tak odpadá zdlouhavé kreslení a vysvětlování na tabuli. „Pohybujeme si s funkcí, jak chceme, a porozumíme tomu líp,“ říká.
Učitel je nenahraditelný
Jaroslava Divoká už s Techambition, respektive jejími dřívějšími verzemi, pracuje čtyři roky. Dříve ji využívala například pro přípravu studentů na maturitu. Jako jednu z největších výhod aplikace vidí to, že jí ušetří čas při přípravě hodin.
Studentům umožňuje lépe porozumnět látce prostřednictvím přehledných vizualizací.|foto: Techambition
Podle Jakuba Stránského ovšem Techambition zcela nahradit práci učitele nedokáže. „Je zamýšlená jako digitální asistent učitele, který mu může v určitých oblastech výuky pomoct. Učitel stále zůstává klíčovým prostředníkem a ve spoustě hodin dokáže učebního cíle dosáhnout líp,“ shrnuje.
Práce s Techambition je nicméně pro studenty lákavá. Mimo jiné i proto, že můžou používat tablet nebo počítač a nemusí si všechno psát a zakreslovat do sešitu. „Aplikaci je možné ovládat i na telefonu, takže to stihnu téměř kdykoliv, i když třeba zrovna někde cestuju,“ potvrzuje student Jakub.