Šéfredaktor časopisu Zámeček Lukáš Kotlár: Rád bych inspiroval mladé Romy, aby se nebáli jít za svými sny

22. leden 2022

Největší audioportál na českém internetu

Lukáš Kotlár a Albín Balát | Foto: Mary C

Lukáš Kotlár: Rád bych inspiroval mladé Romy, aby se nebáli jít za svými sny

Lukáš Kotlár si na vysoké škole vybral mediální studia. Je šéfredaktorem časopisu Zámeček pro dětské domovy a před lety získal mezinárodní Cenu vévody z Edinburghu. Dnes působí jako ředitel PR agentury a konzultant v oblasti komunikace.

Čtěte také

„Svět komunikace mě vždycky fascinoval. Především proto, co všechno dokáže a jaké formy a nástroje používá. V komerčním prostředí je pochopitelně třeba dodržovat mnoho pravidel, zároveň ale můžeme být kreativní v tom, jakými způsoby se informace dají sdělit,“ říká Lukáš Kotlár.

Díky své práci mohl opakovaně vybrat finanční prostředky pro lidi, kterým zdravotní handicap náhle obrátil život na ruby:

„V rámci PR se věnujeme také fundraisingu, kdy pomocí zveřejněných příběhů sháníme finance pro konkrétní lidi. Baví mě, že mohu svou prací ovlivňovat životy ostatních, a to pozitivním směrem.“

„Naše agentura se momentálně stará o 12 klientů. Naším úkolem je řídit jejich komunikaci – připravujeme tiskové konference, tiskové podklady anebo rovnou mediální výstupy pro naše klienty.“

Lukáš podstatnou část života prožil v dětském domově a dodnes je patronem dětí vyrůstajících v institucionální péči:

„Propojování mé práce s dalšími sociálními tématy je logické, protože jsem sám vyrůstal v dětském domově a mám proto k sociálním tématům blízko. V rámci naší PR agentury se věnujeme také neziskovým organizacím, z nichž několik se tématu dětský domov zabývalo. Já to vítám, protože pak jsem sám lépe schopný předat toto téma dál novinářům tak, aby o něm dokázali v médiích správně informovat.“

Na komunikaci je třeba pracovat

Přestože jsou sociální sítě na vzestupu a ačkoliv by se zdálo, že jsou mnohdy jediným využívaným komunikačním kanálem společnosti, podle Lukáše Kotlára tomu tak nemusí být vždy:

„Sociální sítě jsou rozhodně součástí komunikace a každá společnost by je měla využívat. My jenom poskytujeme další služby, které mohou komunikaci obohatit a doplnit, abychom v mediálním světě dali prostor naši klientům. Jsem přesvědčený, že PR v kontextu jakém ho vnímáme (televize, rádia, online serverů, atd.), nikdy nevymizí. Ani z principu nemusíme být novináři, jsme s nimi ale každý den v kontaktu a řešíme spolu náměty na reportáže, na zprávy, které pak můžete vidět a slyšet napříč médii. Díky PR dokáží například lépe řešit krizovou komunikaci, nastavit si témata, ve kterých se chtějí v odborné rovině pohybovat a prezentovat.“

Časopis Zámeček je určen pro dětské domovy

Časopis Zámeček vychází už přes dvacet let a je distribuován do všech dětských domovů v České republice. Lukáš Kotlár do něj zpočátku pouze přispíval. Dnes je jeho šéfredaktorem:

„Protože jsem sám vyrostl v dětském domově, vím, jak důležitá je komunikace uvnitř těchto zařízení. Je o příbězích, zpravodajství z dětských domovů nebo o příležitostech neziskových organizací a nadací, které se tak mohou k dětem dostat.“

Ve svém volném čase pomáhá několika neziskovým organizacím rozvíjet se a orientovat se v mediálním světě a PR:

„Jsem rád, že znalosti, které postupně získávám, mohu uplatňovat v jiných aktivitách. Například při tvorbě komunikačních strategií jiných neziskových organizací nebo u aktivit, které mi dávají smysl.“

„Jsem vděčný, že jsem své dovednosti mohl rozvíjet například při moderování společenských a kulturních akcí, při kterých jsem poznal mnoho skvělých osobností. Přesně takoví totiž Romové jsou.“

Svým příkladem by rád motivoval i další Romy ke studiu a k působení v mediální oblasti.

„V budoucnu bych především rád inspiroval mladé Romy, aby se nebáli jít za svými sny a nadchli se pro obor stejně jako já. Asi jsem totiž jedním z mála olašských Romů, který se pohybuje ve světě komunikace na agenturní straně.“

autor: Rena Horvátová

Mohlo by vás zajímat