Rozhovor s Milanem Šimonovským
Od mikrofonu z našeho studia v Poslanecké sněmovně přeje dobrý poslech Jan Pokorný. Hostem je ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Dobrý den. Před chvílí hovořil v našich poledních Ozvěnách dne předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina na téma možná nekonečného příběhu - výběr firmy, která by měla provozovat mýtné v České republice. Jaký je váš názor na to, že stále není rozhodnuto?
Host (Milan Šimonovský): Tak já věřím, že to není nekonečný příběh, že má svůj konec. Úřad doufám rozhodne do konce ledna a já pevně věřím, že rozhodne tak, že nenalezne na našem postupu žádnou závadu, tak abychom mohli celý systém skutečně zrealizovat v letošním roce a otevřít ho k 1. 1. 2007.
Moderátor (Jan Pokorný): Vy jako ministr dopravy, který politicky vlastně zaštiťuje celou tuto operaci. Dáte ruku do ohně za to, že tam není co najít?
Host (Milan Šimonovský): Já jako nemohu spekulovat o tom, co by mohl úřad najít. Já jsem pověřil svého náměstka, jednoho z nejlepších lidí na úřadě, aby celou tu věc vedl a jsem přesvědčený, že ji vedl dobře.
Moderátor (Jan Pokorný): Hospodářské noviny dnes přinášejí informaci, že antimonopolní úřad může také zrušit ten tendr na mýtné, v němž Ministerstvo dopravy, připomeňme, vybralo druhou nejdražší nabídku, a to za 22 miliard korun, rakouskou firmu Kapsch. Jste připraveni na tuto eventualitu?
Host (Milan Šimonovský): Já jsem přesvědčený o tom, že jsme rozhodli dobře, i když mě také mrzí, že jsme nevybírali z více nabídek. Ale odborníci a konečně členové komise jednoznačně seznali, že by bylo proti zákonu, kdybychom nevyloučili ty uchazeče, kteří nesplnili zadávací podmínky. A to je věc, kterou náš zákon jasně definuje a jasně upravuje. Možná podle nového zákona, který je zatím projednáván teď v Senátu, tak už je možný soutěžní dialog, kde je možné s těmi nejlepšími ještě debatovat o tom, zda cenu sníží a nebo zvýší kvalitu služeb, které nabízí. Současný zákon to neumožňuje a naopak velmi striktně trvá, že pokud nejsou dodrženy podmínky zadání, musí být uchazeč vyloučen.
Moderátor (Jan Pokorný): Podle dnešních Hospodářských novin přichází každý měsíc stát až o miliardu korun, která se má v mýtném vybírat. Je to přemrštěná částka?
Host (Milan Šimonovský): Ne, není to přemrštěná částka. Ale my zatím o nic nepřicházíme. Ten systém má vynášet ty peníze až od roku 2007. V letošním roce bude ten systém realizován, to znamená, bude postaven, a v letošním roce žádné platby a výnosy také neočekáváme.
Moderátor (Jan Pokorný): Ještě jednou z Hospodářských novin. Firma Autostrade, jejíž nabídka byla o 4 a půl miliardy korun nižší než firmy Kapsch, se ve svém vyjádření, ve svém vyjádření napadá proces hodnocení nabídek v soutěži. Ten prý odporuje zákonům republiky i regulím Evropské unie. Názory hodnotící komise totiž měly být ovlivňovány neznámými poradci. Toto tvrzení prý potvrzují dva členové komise. A komentář ministra dopravy?
Host (Milan Šimonovský): Vím, že manažer, kterého si stát najal k tomu, aby připravil zadání a aby byl partnerem státu po celou dobu nejen výběrového řízení, ale po celou dobu fungování toho projektu, tak tento manažer byl připraven na otázky jednotlivých členů komise. Tolik mé informace. Každý člen komise hlasoval samostatně, členové komise měli dva měsíce na to, aby si všechny nabídky uchazečů prohlédli, prostudovali. Většina členů komise, dokonce myslím, že jenom jeden, si je neprohlédl. Jinak všichni ostatní tam strávili mnoho hodin a jsem přesvědčený, že se pouze ptali na věci, které jim třeba nebyly úplně jasné a chtěli znát pohled odborníků. Rozhodně odmítám názor, že by se tam účastnila nějaká další výběrová skupina, která potom těm lidem z komise předala, jak mají hlasovat, to je hloupost a ti lidé byli z jednotlivých resortů delegováni vládou a byli to náměstci ministrů a nemyslím, že tihle lidé by se nechali takhle manipulovat.
Moderátor (Jan Pokorný): Hostem dnešního pořadu O kom se mluví je ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Změňme téma a vlastně i dopravní prostředek. Od automobilů k vlakům. Zdá se, že vlaky Pendolino jejich výrobce opraví do konce ledna a všechno se vrátí do normálních kolejí. Platí, pane ministře, stále vaše stanovisko, že by České dráhy měly vlaky vrátit, pokud je výrobce neopraví do čtrnácti dnů?
Host (Milan Šimonovský): Jen uvedu, že těch vlaků jezdí po Evropě několik stovek, tak já předpokládám, že Česká republika bude další z těch spokojených zemí, kde tyto vlaky budou sloužit a budou vozit zákazníky. Samozřejmě, pokud by se nepodařilo tyto vlaky opravit výrobci tak, aby sloužily ke spokojenosti, tak je potřeba tento výrobek vrátit tak jako vrátíme auto a nebo šicí stroj, který nefunguje, vrátíme ho a dostaneme za něho nový. Já předpokládám, že takhle by měl postupovat každý slušný výrobce, který nechce ztratit dobré jméno.
Moderátor (Jan Pokorný): A těch 14 dnů lhůta, kterou jste uvedl?
Host (Milan Šimonovský): Ta lhůta je stanovená, protože si nedokážu představit po té vší propagaci, kterou jsme věnovali zavedení Pendolina na té relaci Praha - Ostrava, že bychom mohli déle než 14 dní lidem nabízet náhradní vlaky, když jsme je nalákali na takovouto velkou kampaň. Myslím si, že 14 dní také je dostatečná doba, aby výrobce posoudil, zda je ten vlak opravitelný, a nebo si ho odveze domů a vyrobí nám za něho třeba nový. A také nakonec se to potvrdilo jako správný odhad, protože výrobce na tuto lhůtu přistoupil a řekl, že závadu již zná, a že to opraví.
Moderátor (Jan Pokorný): A ta smlouva s výrobcem je natolik dobrá, natolik ošetřená, že tyhle případné kroky, o kterých tady přemýšlíte nahlas, umožňuje?
Host (Milan Šimonovský): Nejsem o tom přesvědčený. Ta smlouva není dobrá a je tedy z roku 95 a má asi osm dodatků, které velmi významně mění celou podstatu smlouvy. Všechny ty dodatky byly uzavřeny ještě před rokem 2000 a já jsem se dnes rozhodl, že požádám předsedu řídícího výboru akciové společnosti České dráhy, aby přešetřil celou smlouvu, aby přešetřil okolnosti, které vedly ke sjednání takovéto smlouvy a pokud tam bude i nějaká trestní odpovědnost, aby z toho vyvodil příslušné závěry. Myslím si, že taková smlouva se nesmí opakovat a bude muset být příkladem, jak správně, nebo jak nepostupovat v budoucnosti podobným způsobem.
Moderátor (Jan Pokorný): Připomeňme, že možná ten problém souprav Pendolino je opravdu už deset let starý. Možná i je to příběh se špatným začátkem, kdy se nejprve měnil uvažovaný výrobce, pak termín, kdy rychlovlaky začnou jezdit, až po ty množící se poruchy v současnosti. Na co tam chcete nejvíc poukázat, v onom sdělení, které máte pro České dráhy?
Host (Milan Šimonovský): Já mám představu, že ...
Moderátor (Jan Pokorný): Máte nějaké konkrétní pochybnosti?
Host (Milan Šimonovský): Víte, já nemohu tu smlouvu, kterou jsem dostal zapůjčenu od pana předsedy dozorčí rady, tak ji nemohu dávat nikomu dál, je to věc Českých drah, aby si ji nechali právně posoudit. To znamená, že já ji nedávám ani svým právníkům. Svoje pochybnosti po přečtení této smlouvy si nechám buď potvrdit a nebo rozptýlit právě těmi orgány, které řídí České dráhy. Řídící výbor je zástupce akcionáře. V něm jsou zastoupeni zase zástupci všech ministerstev, ekonomických, tento řídící výbor vlastně zastupuje valnou hromadu, a jeho předseda, tohoto řídícího výboru, je můj první náměstek. Ale já se na něho chci obrátit zcela oficiálně tak, aby také on musel v tom sestupném gardu, to znamená, aby se obrátil na orgány dozorčí rady Českých drah a představenstva Českých drah, aby mu daly jasné důkazy, že tato smlouva je buď standardní a nebo je špatně připravena a někdo za to může, a vyvodily z toho odpovědnost.
Moderátor (Jan Pokorný): Nějaké konkrétní pochybnosti tedy nahlas zatím nezformulujete?
Host (Milan Šimonovský): Já mohu říci, a neporušuji tím obchodní tajemství, že tato smlouva předpokládá, že pokud se rozhodneme tyto vlaky vrátit, tak vlastně, nebo odstoupit od této smlouvy, tak to můžeme udělat pouze pro soupravy, které ještě nebyly dodány, což je pro mě naprosto překvapující věc, že tato, vlastně odstoupení od smlouvy z důvodu, že ten výrobek je nepouživatelný, tak vlastně platí až od soupravy, které už dodávány nebudou. Takže všechny ty soupravy už máme tady a jsou naše a už s nimi můžeme zacházet pouze tak, že je budeme výrobci reklamovat, nikoliv nemůžeme odstoupit od smlouvy, pokud shledáme, že ten výrobek byl úplně špatný. A zejména mě zarazily penalizace, které jsou limitovány. To znamená, že nelze i při opakovaných závadách to penále nemůže překročit určitou výši, a také se mně zdá, že je problematické ustanovení, že musí teprve pět let, promiňte, pět dnů ty soupravy být vyřazeny z provozu, aby vůbec začaly nabíhat nějaké sankce. To mně připadá jako hodně shovívavé pro výrobce a domnívám se, že toto není rozložení rizik pro oba partnery stejné a doufám, že to bude prošetřeno.
Moderátor (Jan Pokorný): Hostem rozhovoru O kom se mluví je ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Pojďme zase od vlaků k automobilové dopravě. Ministerstvo dopravy vládě včera předložilo materiál o výstavbě parkovišť pro kamiony na dálnici D1. Tohle považujete za hlavní problém D1?
Host (Milan Šimonovský): Ne, to určitě ne, a ten materiál také nebyl jen o parkovištích. Ten materiál byl pravidelnou zprávou, kterou předkládáme vládě, tak aby byla informována o opatřeních, která děláme. My už jsme vládu informovali, že takzvaná krátkodobá opatření jsme všechna splnili, tam, ta byla zaměřena na bezprostřední řešení, součinnost Policie České republiky, zvýšené kontroly kamionů, vážení kamionů, dodržování bezpečnostních přestávek. Tak ta opatření se provádí a my jsme předložili plnění takzvaných střednědobých a dlouhodobých. Z těch dlouhodobých je jasné, že dálnici odlehčí pouze takzvaný severní spoj a já bych chtěl rozptýlit obavy ...
Moderátor (Jan Pokorný): Severní spoj, tedy R35 z Hradce Králové?
Host (Milan Šimonovský): ... rozptýlit obavy, které snad vznikly u některých lidí, když si přečetli Hradecké listy nebo pardubické deníky, kde skutečně skoro bych řekl, že velmi tendenčně někteří autoři nám dávají do úst, že nebudeme stavět spojení mezi Olomoucí a Hradcem Králové právě proto, že chceme rozšiřovat dálnici D1. Není to pravda. Ten severní spoj mezi Hradcem a Olomoucí je naší prioritou, začínáme v letošním roce ho stavět. Ustavili jsme vládní výbor, který se sejde teď v únoru, jsou tam hejtmani, ministři financí, dopravy, průmyslu, tak to jsou všechno lidé, kteří předloží vládě řešení tak, aby tato silnice byla postavena co nejrychleji.
Moderátor (Jan Pokorný): To je jistě důstojná sestava. Máte v hlavě nějaký termín, do kdy by R35 z Hradce Králové na Olomouc byla hotova?
Host (Milan Šimonovský): Ta bude zhruba do roku 2010, bude postavena, zatímco rozšíření dálnice D1 začne někdy v tom termínu 2008, 2009, a nebude kontinuelní. Bude to rozšíření nejprve o stoupací pruhy, tam, kde ještě v kopcích chybí, bude to rozšíření tam, kde to vůbec jde, protože některé mostní objekty jsou skutečně ve velmi stísněných poměrech, takže budeme se snažit, abychom zkapacitnili dálnici D1, ale nebude to vlastně šestipruhá dálnice postavená za tři roky. Bude to postupné rozšiřování, které může trvat třeba deset, patnáct let.
Moderátor (Jan Pokorný): Teď jenom aby si řidiči napsali do diáře, v roce 2010 by pravděpodobně už mohli jezdit celkem komfortně z Hradce Králové na Olomouc, jakož i zpět.
Host (Milan Šimonovský): Já k tomuto termínu to směřuji.
Moderátor (Jan Pokorný): Kdy bude podle vás pokračovat dosavadní dálnice poděbradská do Hradce Králové? Kdy bude plně zprůjezdněna?
Host (Milan Šimonovský): Tak my jsme si dali závazek, že v letošním roce otevřeme celou dálnici, celých 45 kilometrů z Poděbrad do Hradce. Máme problém pouze ...
Moderátor (Jan Pokorný): V obou pruzích?
Host (Milan Šimonovský): V obou pruzích, samozřejmě, bude to dvakrát dva pruhy. Plnohodnotná dálnice D11. S touto dálnicí pokračujeme ještě před Hradcem na sever, až na státní hranice s Polskem, a ten úsek už je v přípravě, to znamená, že do Hradce povedou už jen přivaděče na tuto dálnici. A před Hradcem se také odpojuje rychlostní komunikace 35, o které jsme hovořili, právě u Sedlic směrem na Opatovice a dál samozřejmě na Vysoké Mýto a dolů na Mohelnici, Olomouc.
Moderátor (Jan Pokorný): Provoz na dálnici D1 se snažíte svým způsobem zlepšit i pomocí takzvaných informačních tabulí, které jsou, jak jsem se ubezpečil v rozhovoru s vámi ještě před vysíláním, na dálnici čtyři. Zřejmě jsem je minulé úterý, když jsem jel do Olomouce, přehlédl. Kolik jich má být ve výsledku?
Host (Milan Šimonovský): My chceme tyto informační tabule osadit na celém dálničním systému v České republice. Měly by být zhruba po dvaceti kilometrech. Toto jsou skutečně úplně první, první etapa, kde si ověřujeme vlastně ty informace, které budou poskytovány z Národního centra dopravních informací, které jsme zřídili v Ostravě u silniční databanky. A do této databáze se vlastně vstupuje pomocí internetové aplikace, do toho vstupuje 800 smluvních dispečerů po celém území České republiky, vstupuje do toho Policie České republiky a samozřejmě složky integrovaného záchranného systému. Tam se velmi rychle aktualizují veškeré informace, takže poskytujeme informace ověřené, aktuální. Jsem rád také, že Radiožurnál se k nám připojil, k tomuto našemu úsilí informovat řidiče ověřenými informacemi. Podepsali jsme smlouvu s Českým rozhlasem a všechny ty údaje, které budou na tabulích, bude také hlásit Zelená vlna, a také budou v tom dopravním zpravodajství, které se objevuje automaticky na displeji rozhlasu v té služeb RDS.
Moderátor (Jan Pokorný): Není to tak, že vy jste se připojili k Radiožurnálu?
Host (Milan Šimonovský): Je to společné dílo a myslím si, že to ...
Moderátor (Jan Pokorný): Ne, myslím celkem jako k té dopravní informovanosti. Pane ministře, dovolte závěrečnou otázku. Letos dostanou řidiči jeden z dárků, začne platit nový silniční zákon. Jak jste připraveni na to, aby řidiči byli dostatečně informováni, čím pro ně ten zákon je a bude?
Host (Milan Šimonovský): Máme velkou kampaň připravenu, začne 31. ledna. Jinak ten dárek je pro ty slušné řidiče, kterých je naštěstí většina, takže ano, většina řidičů dostane dárek, ti bezohlední dostanou spíš to uhlí, jak to bývá na Mikuláše pro ty zlobivé. A já věřím, že ti bezohlední brzy poznají, že právě bodový systém je ten správný metr na ně, a že si budou muset dávat velký pozor, aby vůbec potom svým autem mohli jezdit.
Moderátor (Jan Pokorný): Z čeho bude ta kampaň vycházet, o které jste mluvil?
Host (Milan Šimonovský): Ta kampaň představí celý zákon v několika takových krocích. Představí nové instituty, jako je zadržení, dočasné zadržení řidičského oprávnění, představí celý bodový systém i změněná pravidla silničního provozu. Bude, ta kampaň bude multimediální, bude probíhat i v České televizi, je tam natočen celý seriál, bude takový zajímavý seriál s panem doktorem Jahelkou, který to bude provázet. Postupně budou i billboardová kampaň, zaplatili jsme si prostor v médiích, v novinách, budeme určitě rádi, pokud i Český rozhlas se k nám připojí. Chceme všechny řidiče informovat na dopravních úřadech, také dostanou nějakou, nějaké stručné výtahy do schránek, takže chceme být přesvědčeni o tom, že všichni řidiči vědí, co bude od 1. července platit, a já věřím, že to vědět budou.
Moderátor (Jan Pokorný): Pane ministře, děkuji za odpovědi. Na shledanou.
Host (Milan Šimonovský): Na shledanou.
Moderátor (Jan Pokorný): Hostem byl tentokrát ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL. 221 552 155 a 221 552 255, na těchto telefonních číslech čekáme vaše názory na to, co jste před chvílí na Radiožurnálu slyšeli. Dobrý den.
Telefonát posluchače: Dobrý den. Já zdravím všechny posluchače, pana ministra vůbec nezdravím, protože si myslím, a to si myslím, že mluvím za většinu ...
Moderátor (Jan Pokorný): No, kromě toho, že nezdravíte pana ministra, vás ani neslyšíme, momentálně, kvůli signálu, který není dopravován až k nám do rozhlasu. Haló? Ne, tak tudy telefonická cesta nepovede, zkusme tedy tu rovnoběžnou na druhém telefonním čísle. Haló, dobrý den.
Telefonát posluchače: Dobrý den, Fiala, já zdravím všechny posluchače. Já jenom takovou drobnou připomínku, když pan ministr mluví o tom, jak se bude rozšiřovat dálnice, jak to bude trvat dlouho, nedivme se, že stát nemá dostatečné množství prostředků, když se snaží všechny novostavby dálnic prosazovat vždy tou nejdražší variantou. Kupříkladu dálnice D3 do jižních Čech je, tak jak je schválena vládou, je absolutně nejdražší možnost, jak se ta dálnice dá vystavět. A potom samozřejmě scházejí prostředky na obnovu jiných dálnic a na modernizaci a na takové věci. Díky, na shledanou.
Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za názor, mějte se hezky. Dobrý den.
Telefonát posluchače: Dobrý den. Tady je Petr Dvořáček z Liberce. Já bych chtěl k tématu mýtného podotknout, že nevím, proč v době moderních technologií, kdy lze toto vlastně sledovat satelitem, budeme na silnicích stavět nějaký rámy. Buďto podle mě ten člověk, kterej to rozhod, má sníženou inteligenci a nebo z toho něco má. To je můj názor.
Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za něj a přejeme dobrý den.
Moderátor (Jan Pokorný): Haló, tady je pořad O kom se mluví.
Telefonát posluchače: Dobrý den, haló.
Moderátor (Jan Pokorný): Dobrý den, ano.
Telefonát posluchače: Tady Soukup Brno. Já bych měl takovou připomínku, hlavně ke kamionům. Já si myslím, že se poslední dobou zbytečně preferují kamiony, že bysme se měli vrátit zpět k železnici, co se týče nákladní dopravy. A potom si myslím, že hlavní dneska příčina nehod a těch hlavně na dálnicích je, a sám to jistě, pane Pokorný, taky znáte, nedodržení bezpečné vzdálenosti. Když za vámi v osobním autě, jakémkoliv, jede vzadu třicetipětitunový kamion, tak mu nepomůže, kdyby měl rozsvícená dálková světla nebo jaká, ale když se něco stane, tak vás zrabuje. To znamená, já bych dneska hlavně trestal nedodržení bezpečné vzdálenosti. A světla, v Německu se vůbec nesvítí, provoz je tam třikrát hustší a havárek je tam mnohem méně. Děkuji, na shledanou.
Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za váš telefonát.
Moderátor (Jan Pokorný): Haló, dobrý den.
Telefonát posluchače: Dobrý den, pane Pokorný. Já vás zdravím, tady Janíček Michal z Brna.
Moderátor (Jan Pokorný): Dobrý den.
Telefonát posluchače: Pane Pokorný, já pana Šimonovskýho znám, je to strašné, on je, on tomu nerozumí, té dopravě. Jak tomu nerozumí, on byl tady náměstkem primátora a on postavil tady s jeho povolením, postavil vedle svatýho, kostela Svatýho Michala v Brně, postavil ve středu města ohromné obchodní centrum, jo. Špalíček velký.
Moderátor (Jan Pokorný): Ano.
Telefonát posluchače: Haló? No a je to něco strašnýho, je to úplně železobetonový centrum. On dopravě nerozumí. Takže já bych byl rád, aby podal demisi, aby byl odvolán a nebo on odstoupil, úplně. On ničemu nerozumí.
Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za váš názor. Předposlední telefonát, prosím. Haló?
Telefonát posluchače: Dobrý den, Červenka, dobrý den, pane Pokorný.
Moderátor (Jan Pokorný): Dobrý den.
Telefonát posluchače: Já nejsem odborník na rychlovlaky, ale o italských autech se říká, že jsou sice hezké, ale člověk na opravách zaplatí ještě jednou. A vypadá to, že to platí i na ty rychlovlaky. Takže ta italská kvalita asi bude prachbídná, pravděpodobně.
Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za postřeh, na slyšenou.
Telefonát posluchače: Na shledanou.
Moderátor (Jan Pokorný): A poslední telefonický ohlas. Dobrý den.
Telefonát posluchače: Dobrý den, Jarda, Praha. Já bych měl pro pana Šimonovského jednoduchou věc, jak řešit problémy přetíženosti vozidel. Tady v Praze spousta vozů jezdí přetíženo, hlavně ty čtyřnápravový při výkopovejch pracích. Přece není problém, aby byli potrestáni stavbyvedoucí, nikoli řidiči, protože každej stavbyvedoucí totiž je u stavby, když se dělaj výkopový práce. Pakliže ten řidič nejede s tou tonáží, co mu naložej, tak je bez práce. Druhá věc je, betonáři, co vozej cement, pískaři, všichni jezděj přes váhy, všichni dostávají účty, kolik maj naloženo. Není problém tohle řešit, policie aby se podívala a hned trestat ty lidi, který jsou zodpovědný za tyto firmy. Ale z jejich osobních kont, ne z firemních peněz, protože to se pak rozplyne do ceny materiálu, který přepravujou.
Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme za váš telefonát.
Telefonát posluchače: Jenom kdyby lidi chtěli. Na shledanou.
Moderátor (Jan Pokorný): Mějte se hezky, na slyšenou. A to byla slovní tečka za dnešním vydáním pořadu O kom se mluví, kde byl hostem ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.