Ředitel CzechTourism: Třetina Čechů se z ekonomických důvodů vzdá zimní dovolené. Zbytek oželí doplňkové aktivity

Promítá se pokles životní úrovně v Česku do plánů na zimní dovolenou? O jaké pobyty a ve kterých místech je největší zájem? Netrpí nejoblíbenější české destinace neúnosným počtem zahraničních turistů? Tomáš Pancíř se zeptal ředitele státní agentury CzechTourism Františka Reismüllera.

Blíží se zimní turistická sezona. Vy jste si jako CzechTourism nechali udělat průzkum, jestli se letos obyvatelé Česka chystají na zimní dovolenou, případně kam a na jak dlouho. Základním výsledkem je, že se na zimní dovolenou chystá 43 % lidí. Před rokem to bylo 47 %. Je ten pokles zásadní z vašeho pohledu?

Čtyřprocentní pokles není nic obrovského, ale poukazuje to na některé nové fenomény. Lidé možná budou jezdit na dovolenou jenom jednou ročně, a tudíž se možná na tu zimní nebudou chtít vydat. Ostatně to nám říká 52 % respondentů, že prostě na zimní dovolenou nepojedou. Zároveň jsme zaznamenali drobný nárůst okolo 5 % u lidí, kteří se chystají do zahraničí.

Čtěte také

Do jaké míry může za poklesem být ekonomická situace domácností? Sociolog Daniel Prokop například mluví na základě dat z projektu Život k nezaplacení, že velká část obyvatel dlouhodobě šetří a že poptávka v řadě segmentů je nižší, než byla předloni.

Přibližně třetina lidí, 36 %, odpověděla, že na zimní dovolenou nepojedou z finančních důvodů. Na druhé straně je potřeba říct, že z těch, kteří pojedou, je až pětina ochotna zaplatit za dovolenou více, než zaplatili v roce minulém. O kolik? Je to asi o 470 korun, což celkově dělá 6800 korun na osobu za celou dovolenou, což je poměrně hodně peněz.

Zároveň ale tito lidé předpokládají, že pojedou na kratší dovolenou o jeden den.

Ano, předpokládají, že pojedu na kratší dovolenou.

Pokud budou lidé šetřit delší dobu, může to být ve výhledu dalších měsíců zásadní problém pro český cestovní ruch?

Je potřeba poznamenat, že český cestovní ruch se už dostal na předcovidová čísla. Dokonce jsme trošku nad, co se týče ubytovaných hostů v hromadných ubytovacích zařízeních, ale je zde více Čechů než cizinců. A pokud by tedy z finančních důvodu ubývalo Čechů, tak by to samozřejmě ovlivnilo celý průmysl cestovního ruchu. Naším úkolem tedy možná je přilákat více cizinců.

Mění se preference těch, kteří míří na zimní dovolenou? Vyhledávají třeba jiný typ ubytování, luxusnější, nebo naopak méně luxusní hotely?

Všeobecně se dá říct, že ať už míří do luxusnějších nebo méně luxusních hotelů, nejvíce z oněch 6800 korun utratí za ubytování. Blíží se to k 50 %.

Čtěte také

Pokud se rozhodnou šetřit, tak pojedou do hotelu či penzionu nižší úrovně, a dále šetří na doplňkových službách. Trendem šetření, který teď pozorujeme, je, že lidé v rámci své dovolené vydávají peníze na to nejnutnější. Je to ubytování, strava a parkovné, zkrátka to, co nelze opomenout, a více šetří na těch věcech, které by si mohli užívat.

Asi není překvapivé, že nejvíce lidí chce zamířit na sever Čech, do Libereckého, respektive Královéhradeckého kraje, tedy do Krkonoš a do Jizerských hor. Jak to vypadá s dalšími oblastmi Česka?

Následně je to Jihočeský kraj, Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj, tedy Šumava, Beskydy a Jeseníky. Krásně to kopíruje místa, kde máme největší hory. Jediné, co je možná trochu překvapivé, je, že pouze 5 % respondentů odpovědělo, že by chtěli zamířit do Karlovarského kraje. Asi je o tom, že Karlovarský kraj je stále vnímaný spíše než jako horský region jako region lázeňský.

Pokud jde o motivaci nebo o to, co chtějí během dovolené lidé v zimě dělat, vede lyžování?

Kupodivu ne. Přibližně 60 % lidí si představuje lehčí sportovní aktivity, kde samozřejmě lyžování může také být zahrnuto, obzvlášť běžecké lyžování, ale lidé spíše mluví o pěší turistice, o procházkách, o odpočinkové dovolené, což zřejmě souvisí i s úsporami za doplňkové služby.

Jak to vypadá se zájmem zahraničních turistů o dovolenou v Česku v zimě?

Zima je samozřejmě trošku nižší sezonou než léto. Vždycky ten třetí kvartál je o něco silnější než čtvrtý kvartál a zároveň tím nejslabším kvartálem bývá ten první. Je to z toho důvodu, že zahraniční turisté jezdí do Česka nejčastěji za památkami, tedy do měst a na hrady a zámky. My bychom to ale rádi změnili, a proto na další dva roky připravujeme kampaň, která bude Česko představovat také jako atraktivní destinaci pro aktivní odpočinek, pro relax a zčásti také pro lázeňství...

Může zápis ruční výroby skla na seznam nehmotného dědictví UNESCO přilákat do Česka více turistů? A jak chce František Reismüllera přesvědčit politiky, že se peníze investované do lákání turistů zemi vrátí? Poslechněte si celých Dvacet minut Radiožurnálu.

autoři: Tomáš Pancíř , opa
Spustit audio

Související