Rádio Split slaví 50. výročí

27. červenec 2004
Vysílání v Chorvatsku 2009

Rádio Split, slaví 50 let svého trvání. Včerejší nezdařená premiéra vlaků Pendolino na trase Záhřeb - Split má své konkrétní viníky. Jedna ze souprav zůstala totiž na své zpáteční cestě do Splitu už u Karlovace.

Vlak najel na nastražené železo, které položili na koleje dva mladíci. Byli na dráhu rozezlení, protože průvodčí, když viděl, že cestují jsou bez jízdenky, pasažéry vysadil. Jízdné na pendolino stojí ve druhé třídě 144 kun a v první 211 kun. Ten první vlak, který dorazil do Splitu bez problémů, cestu absolvoval za 6 hodin a 20 minut a dorazil o 15 sekund dříve oproti jízdnímu řádu.

Náš hostitel, Rádio Split, dnes slaví 50 let svého trvání. Slovy Tady je Radio Záhřeb, studio Split se redaktorři ohlásili v éteru poprvé 27.července roku 1954. Zdejší redakce je ale o něco starší, poprvé se ze Splitu začalo vysílat v roce 1945. V anketách k příležitosti narozenim rádia si posluchači přejí větší množství zpráv ze Splitu a okolí, chtějí víc vědět, co je nového ve městě. Hudební skladba se lidem líbí. Jako každé správné ráadio je Split nejposlouchanější ve všední den ráno.

Ministr dopravy Božidar Kalmeta jedná dnes v představitelem Evropské komise. Ministr musí především vysvětlit finanční skandály kolem nově budované dalmátské dálnice. Pravděpodobně bez výběrového řízení totiž před 6 lety k zakázce jako hlavní dodatvatel přišla americká firma Bechtel, která má v ruce mimo jiné kontrakt na obnovu Iráku. Další otázkou zůstává, jak se bude vybírat dodavatel na protažení trasy do Dubrovníku. Vláda chce zakázku dát opět Bechtelovi. Předseda vlády Ivo Sanader už dříve řekl, že jestli to Evropská komise nebude chtít, Chorvatsko smlouvu nepodepíše. A1 je ambiciozní projekt, který má v budoucnu spojit celý západní Balkán se zbytkem Evropy.

Rekapitulujeme stav dálnice do Dalmácie: nad Splitem jeden rozestavěný usek začíná, ten ale končí asi po 60 kilometrech. Dál se buduje gigantický most přes řeku Krku. Takže vás objížďka svede kousek blíž k pobřeží a kolem Šibeniku projedete klasicky na trojku. Za Šibenikem se na dálnici dostanete nazpátek a s výjimkou jedné objížďky budoucího taktéž gigantického tunelu pod horami Mala Kapela dojedete po dálnic z Záhřeb, to znamená do Krapiny, která už je před slovinskými hranicemi. Podle udajů obou provozovatelů zaplatíte na mýtném v celé trase 149 kun. Pokud jde o body náchylné k zácpám, tak je to kasírka před Záhřebem, která se ucpává a tunel Sveti Rok za Zadarem, který jde v provozu jen dvoupruhově.

autor: Martin Ježek
Spustit audio

Více z pořadu