Radek Pokorný

11. květen 2009

Předvolební kampaně nebo etické aspekty reklamy - to byla hlavní témata rozhovoru s pondělním Hostem Radiožurnálu. Tím byl Radek Pokorný, právník a prezident Rady pro reklamu. O vztahu reklamy a dětí, o tom, na co jsme my Češi v souvislosti s etikou v reklamách nejcitlivější, ale také o zostřujícím se předvolebním boji s ním mluvila Lucie Výborná. A po 11. hodině odpovídal i posluchačům v on-line rozhovoru. V úterý 12. května bude hostem moderátor Jan Kraus.

Etický kodex reklamy - soubor pravidel, jimiž by se měla reklama v Česku řídit - vznikl z pera a z hlasování členů Rady pro reklamu. Tedy nestátní, soukromé instituce, kterou založili hlavní hráči na českém mediálním trhu. Právě v čele této instituce stojí Radek Pokorný, host pondělního Dopoledního Radiožurnálu.

Radiožurnál navštívil v době, kdy se v Česku již naplno rozjíždí předvolební kampaň. A není proto divu, že i na předvolební souboj, který probíhá i prostřednictvím politické reklamy, se ho moderátorka Lucie Výborné zeptala.

Předvolební kampaně získávají stále vyostřenější charakter. Kam až mohou zajít předvolební lídři v používání tváří a hesel politiků z konkurenčním stran? A jaká pravidla vlastně svazují politiky při jejich účinkování v reklamních a propagačním kampaních?

Radek Pokorný vysvětluje: "Politik nesmí doporučovat prací prášek nebo novou televizi. Pokud jde o politickou reklamu - o volební kampaně - je má odpověď jednoduchá. Politickými kampaněmi se Rada pro reklamu nezabývá, a z hlediska rady tedy mohou politické reklamy vypadat jakkoliv."

To však neznamená, že by politické strany mohly v rámci předvolebních kampaní postupovat zcela neomezeně a bez pravidel. "Pak vám samozřejmě mohu odpovídat jako právník," dodává Radek Pokorný. "Existuje platná právní úprava - občanský zákoník - který chrání občanská práva i politiků. Jako advokát bych ovšem doplnil, že politik žádná občanská práva nemá. Kampaň běží několik měsíců, šli byste k soudu, ono vám to nepomůže a po volbách jsou stejně už karty rozdané."

Nakolik ovlivňuje reklama děti a jakým způsobem proti jejímu vlivu na ty nejmenší Rada pro reklamu bojuje? A není současný trend zdravé výživy a používání bio výrobků pouze úspěšnou marketingovou strategií? Odpovědi Radka Pokorného si poslechněte v Rádiu na přání.

Záznam celého rozhovoru s Radkem Pokorným i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

Po 11. hodině odpovídal Radek Pokorný i na otázky, které mu posluchači Radiožurnálu poslali prostřednictvím formuláře pro on-line rozhovor.

autor: als
Spustit audio