Prudce přibývá lidí usmrcených na železničních přejezdech, upozorňuje Drážní inspekce. Co je hlavní příčinou?

21. duben 2023

V Česku je aktuálně téměř 7 650 železničních přejezdů. Do roku 2030 jich chce Správa železnic 400 zrušit, a tím zvýšit bezpečnost na tratích. „Lidé jsou všeobecně méně pozorní. Prudce roste podíl usmrcených chodců na železničních přejezdech. To znamená, že ti, kteří přecházejí přes koleje, se nesoustředí, nevnímají signalizaci ani jedoucí vlak, asi mají sluchátka, dívají se do mobilu,“ domnívá se generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Čtěte také

Za první tři měsíce letošního roku evidovala Drážní inspekce 36 střetnutí vlaků s auty a chodci na přejezdech. Podle statistik zemřelo na přejezdech 12 lidí, v loňském roce za stejnou dobu 5.

„Chodci velmi riskují. I když je přejezd zabezpečen, jsou tam světla, závory, světla blikají, zvuková signalizace je v činnosti, závory jsou dole, tak chodci stále vstupují před jedoucí vlak. Myslíme si, že se domnívají, že to stihnou přejít, ale vlaky jezdí tak rychle, že je potom srazí,“ říká Jan Kučera z Drážní inspekce.

Vypnutá signaliace

Čtěte také

Co patří mezi nejčastější příčiny, kdy za střetnutí nemůžou řidiči ani chodci nebo cyklisté „Příčina na straně železnice je velmi vzácná. Je to situace, kdy na železničním přejezdu je vypnutá signalizace. Málokdo z řidičů si uvědomuje, že pokud na přejezdu neblikají červená světla, neznamená to, že vjezd je povolen. Znamená to pouze, že vjezd není zakázán. I na tomto železničním přejezdu, pokud nebliká bílé světlo, se řidič musí přesvědčit, zda se k němu neblíží vlak,“ zdůrazňuje Jan Kučera.

autoři: Petr Král , vma
Spustit audio

Související