Prudce přibývá lidí usmrcených na železničních přejezdech, upozorňuje Drážní inspekce. Co je hlavní příčinou?
V Česku je aktuálně téměř 7 650 železničních přejezdů. Do roku 2030 jich chce Správa železnic 400 zrušit, a tím zvýšit bezpečnost na tratích. „Lidé jsou všeobecně méně pozorní. Prudce roste podíl usmrcených chodců na železničních přejezdech. To znamená, že ti, kteří přecházejí přes koleje, se nesoustředí, nevnímají signalizaci ani jedoucí vlak, asi mají sluchátka, dívají se do mobilu,“ domnívá se generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Čtěte také
Za první tři měsíce letošního roku evidovala Drážní inspekce 36 střetnutí vlaků s auty a chodci na přejezdech. Podle statistik zemřelo na přejezdech 12 lidí, v loňském roce za stejnou dobu 5.
„Chodci velmi riskují. I když je přejezd zabezpečen, jsou tam světla, závory, světla blikají, zvuková signalizace je v činnosti, závory jsou dole, tak chodci stále vstupují před jedoucí vlak. Myslíme si, že se domnívají, že to stihnou přejít, ale vlaky jezdí tak rychle, že je potom srazí,“ říká Jan Kučera z Drážní inspekce.
Vypnutá signaliace
Čtěte také
Co patří mezi nejčastější příčiny, kdy za střetnutí nemůžou řidiči ani chodci nebo cyklisté „Příčina na straně železnice je velmi vzácná. Je to situace, kdy na železničním přejezdu je vypnutá signalizace. Málokdo z řidičů si uvědomuje, že pokud na přejezdu neblikají červená světla, neznamená to, že vjezd je povolen. Znamená to pouze, že vjezd není zakázán. I na tomto železničním přejezdu, pokud nebliká bílé světlo, se řidič musí přesvědčit, zda se k němu neblíží vlak,“ zdůrazňuje Jan Kučera.
Související
-
Bez strojvedoucího, jen s kamerami a senzory. Experti v Česku zkoušejí autonomní vlak
Po české železnice se poprvé projel autonomní vlak. Jeho provoz bez jakékoliv lidské pomoci představili experti v tomto týdnu na Švestkové dráze v Ústeckém kraji.
-
Už žádné dlouhé čekání? Ministerstvo dopravy chystá změny ve Správě železnic
„Chceme, aby důležitým kritériem byla spolehlivost a lidé se dostali bez zpoždění na místo, kam jedou,“ říká ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.