Proč bylo zatopeno metro
Teprve v pondělí přiznali šéfové pražského Dopravního podniku, že šlo v metru při povodni o život. Dvacet minut poté, co dojel poslední vlak, se do tunelu začala valit voda. Někteří technici metra museli zavírat tlakové dveře, které měly stanice chránit před vodou uvnitř tunelů, byli po prsa ve vodě a pak si už jenom zachraňovali holý život.
Ředitel podniku Metro Ladislav Houdek v pondělí doslova řekl: "Kdybychom byli věděli to, co dnes, postupovali bychom úplně jinak." Jestli muselo dojít k tak velkým škodám, tím se zabýval Patrik Kaizr.
V pondělí 12. srpna vyhlásil krizový štáb třetí povodňový stupeň, tedy stav ohrožení. Už v té době se mělo metro postupně zavírat. Jasně o tom hovoří povodňový plán, jenže se tak nestalo. Teprve v půl páté odpoledne se začínají stavět protipovodňové bariéry u stanic metra Florenc, Křižíkova, Invalidovna. Teprve o dvanáct hodin později, přesně pět minut před půlnocí, je pro veřejnost zavřena první stanice, stanice Křižíkova. První tlaková vrata se uzavírají ještě o 50 minut později.
Josef Němeček, technický náměstek podniku Metro: My jsme okamžitě začali budovat ty zábrany a připravili jsme to tak, aby v těchto ohrožených stanicích nemohlo dojít k jejich zaplavení seshora.
K prvnímu uzavření stanice došlo až o jedenáct hodin později - po půlnoci.
Josef Němeček, technický náměstek podniku Metro: My jsme to v podstatě tu stanici měli připravenou, voda byla vlastně ještě tedy daleko níž. Bylo to monitorováno tak, aby pokud bude voda stoupat, měli jsme to připraveno tak, aby se stanice, ochranné bariéry, aby se daly zavřít.
Dopravní podnik sveřepě už několik dní trvá na tom, že nepochybil. Udělali jsme všechno, co jsme měli a ještě něco navíc, zní z úst šéfů metra i dopravního podniku. Ale pojďme dál. Celé úterý 13. srpna se zavírají tlaková vrata na Vltavské, na nádražích Holešovice a Florenci. Pro cestující jsou následně uzavřeny stanice Křižíkova a Invalidovna. V půl osmé večer ale začíná přicházet peklo. Přes povodňové bariéry u stanice Holešovické nádraží se začíná do tunelu valit voda. Metro ale stále jezdí dál.
Josef Němeček, technický náměstek podniku Metro: Ten úsek, který byl z jedné strany ohrožen vodou, byl z obou stran uzavřen traťovými uzávěry tak, aby se voda nemohla na normální provozovanou trať dostat. Za druhé jsme tam dodali řadu dalších čerpadel a čerpali jsme vodu ze stanice Nádraží Holešovice a prakticky se ta hladina držela dlouhou dobu jenom v úrovni vlastně hlavy kolejnic.
Dobře, ale dneska už víme, že tlaková vrata mezi Florencí a mezi Náměstím republiky nevydržela. Vy jste nepočítali s tím, že by ...
Josef Němeček, technický náměstek podniku Metro: Jak jsme mohli počítat, že by? Dneska ví každý, že ona nevydržela. Proč po situaci, kdy každý ví, že systém je netěsný, se mě na tohle vůbec ptáte? Kdybyste byl na našem místě, tak byste řekl ano, ta vrata jsou naprosto vodotěsná. Takže tady to bylo dvojími vraty odděleno a dneska každý ví, že ten systém funkční nebyl, protože není těsný. Takže takové otázky mi pokládat se asi nehodí.
Pak už jde vše ráz na ráz. Ve středu dvacet minut po půlnoci teče voda do Invalidovny. Teprve o celé čtyři hodiny později jsou z vedlejší stanice metra evakuováni jeho zaměstnanci. Tlak vody po poledni proráží již zmíněné tlakové dveře mezi Florencí a Náměstím republiky. Nikdo dodnes neví, proč.
Milan Houfek, ředitel Dopravního podniku: Je otázkou toho, aby někdo jiný kromě Dopravního podniku zhodnotil, zda z jedné strany síla řádově 2-3 cm a z druhé strany to samé a mezi tím vlastně skelná vata je schopná udržet sloupec 8-10 m vody, který toto prorazilo, naplnila se šachta pod námi, ty dveře nebo ty podkladiště, nebo já nevím, jak je to přesně podle technického pohledu a následně prorazily ty dvoje dveře, které vylítly až na druhou stranu.
Martin Hejl, radní pro dopravu: My nemůžeme dávat nějaké nezávazné odhadované termíny, které se potom změní. Proto já si nedovoluji říkat tvrdá čísla, protože ty stanice nejsou vyčerpány, nevíme, co tam je, neumíme ani ohodnotit náklady, způsob odstraňování. Čili k tomu se vyjadřovat teď by bylo podle mého názoru nezodpovědné.
Jiří Paroubek, pražský radní: V zásadě z toho metra zbyl jen skelet. Každý odborník, se kterým se o tom budete bavit, pokud teda ty stanice takhle vypadají a takhle jich vypadá jedenáct nebo dokonce ještě víc, tak vám určitě řekne, že ty dvě miliardy nebudou stačit. Čili je to první odhad.
V této chvíli se voda z metra odčerpává.
Milan Houfek, ředitel Dopravního podniku: Bylo vyčerpáno přibližně 500 000 kubíků vody z pražského metra a bohužel se domnívám, že jsme v takových 40 %. Přestože ten odhad, který jsme udělali - kolem milionu kubíků, je pravděpodobně úplný, tak přesto se domníváme, že nadále podzemní hladina vody ovlivňuje stav vody v pražském metru, takže postupně vyčerpáme nejspíše více vody než je objem vody v těch zaplavených stanicích.
Takže si to shrňme. Co je naprosto prokazatelné je fakt, že první průnik vody do metra byl zaznamenán v úterý dvacet minut po půlnoci, tedy dvacet minut poté, co metro opustili poslední cestující. Jejich životy byly ohroženy. Je prokazatelné,že bezpečnostní systém metra selhal. A to jak tlakové dveře, tak i informační systém. Je jisté, že voda zatopila sedmnáct stanic metra, což způsobilo škodu v miliardách korun. To Dopravní podnik přiznal až tento týden v pondělí pod tlakem médií.
Proč k tomuto selhání došlo, vyšetřuje i policie. Metro selhalo i jako kryt. Zda bylo příčinou špatné technické řešení, nebo se také spekuluje o tom, že v osmdesátých letech, v době výstavby světlých zítřků, se v metru kvůli naplnění komunistických ideálů nepracovalo tak, jak mělo a některé technické plány se obcházely jen proto, aby stavba byla včas otevřena, vyšetřuje policie.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Gaza je vězení pod širým nebem, systém zdravotnictví se hroutí, popisuje koordinátorka Lékařů bez hranic
-
Hnutí Stačilo! nepovažuji za levicové. Nová levice se musí poučit z 20. století, myslí si Dolejš
-
Už po semifinále jsem si říkala, že na to má, chválila Kratochvílová pokořitelku svého letitého rekordu
-
Komunikace mezi CzechTourismem a BIS proběhne, říká ministr Kulhánek o zvaní influencerů z Číny