Přežila útok kanibalů, požár i sevření ledu v polárních mořích. Prohlédněte si poslední velrybářskou plachetnici na světě
Plachetnici Charles W. Morgan na vodu poprvé spustili v roce 1841. Sloužila velrybářům osmdesát let a za tu dobu prorážela led u severního i jižního pólu, překonala nespočet bouří a navštívila stovky přístavů. Dnes už se na výpravy nevydává, místo toho bezpečně kotví v přístavu Mystic Seaport v Connecticutu, kde může tradici amerických velrybářů ukazovat turistům.
Na palubu lodi Morgan vede jen hodně úzká lávka s provazy místo zábradlí. Trochu to houpe, tak snad neskončím ve vodě…
Velká černá plachetnice se třemi stěžni sloužila jako velrybářská loď asi 80 let – do roku 1921. Za tu dobu navštívila více než 100 přístavů po celém světě, od Ria de Janeira přes Madagaskar až po Nový Zéland.
Po stranách paluby leží pečlivě smotaná lana a sítě. Na každé straně taky visí člun, původně jich tu bylo šest a námořníci s nimi naháněli velryby. To nejzajímavější je ale uprostřed paluby – cihlová pec se dvěma komíny. Uvnitř se v kotlích připravoval velrybí tuk a olej, které se dříve používaly například do lamp na svícení.
Podpalubí je rozdělené do několika úrovní, hned ta první má opravdu hodně nízký strop. Tady námořníci zpracovávali velrybí maso, jak potvrzují i cedule pro návštěvníky. V rohu jsou čtyři veliké kádě, kam se odhazovaly zbytky.
Vchod do obytných částí lodi je hned vedle. Jestli maso zpracovávali i v takových horkých dnech, jako je ten dnešní, tak jim pobyt na lodi vůbec nezávidím.
Poslední svého druhu
Morgan byla součástí flotily, kterou původně tvořilo přes 2700 plavidel. V současnosti je poslední dřevěnou velrybářskou lodí na světě.
Čtěte také
„Říká se jí taky šťastná loď, protože několikrát málem skončila na dně moře. Například v Massachussets kdysi v přístavu svazovali lodě k sobě po čtyřech i pěti kusech. Jednou tam v docích vypukl požár. Všechny lodě shořely, ale Morgan vyvázla jen s trochu ohořelým trupem,“ vypráví průvodce Joe.
Loď za svou aktivní službu podnikla celkem 37 velrybářských výprav. Většina z nich trvala okolo tří let, některé ale i déle. Morgan při nich překonala arktický led, unikla útoku kanibalů a taky zachránila pět ruských vězňů, kteří utekli z trestanecké kolonie.
Do muzea Mystic Seaport se dostala v roce 1941. Od té doby prošla řadou renovací a v roce 2014 se vrátila na moře.
„Tvrdí se, že když má loď po opravě přesně stejné rozměry, výtlak a podobně, tak je původní, historická. Tady jsme nahradili třeba tunu dřeva, ale všechno podle originálních plánů – stejný druh dřeva, stejný tvar,“ popisuje hrdě Joe.
Do posledního hřebíku
Podobným procesem teď prochází i rybářský škuner Dunton, který je jedním z posledních svého druhu ve Spojených státech. Nepohání ho totiž motor, ale plachty. Oprava potrvá asi sedm let.
„Dole na kýlu můžete vidět nové dřevo, na zádi je ještě část původního. To tam i zůstane, jen musíme opravit některé nedokonalosti,“ říká Bryce z týmu restaurátorů. „Dnes ale pracuju na horní palubě. Sundávám kování a snažím se vypáčit fošny připevněné masivními kovovými hřeby. Nejsnazší by bylo je vysekat, ale to si nemůžeme dovolit. Musíme pracovat opatrně.“
Bryce a jeho kolegové zatím opravovali jen malé bárky nebo čluny. Práce na lodi Dunton je unikátní i kvůli jejím rozměrům.
„Mohli bychom si říct: Máme staré plány, tak to postavíme od základu nové. Ale pak by to ztratilo to kouzlo. Víme, že zůstane jen zlomek původních částí, a to ještě jen z nostalgie, ale stejně všechno rozebereme desku po desce a znovu sestavíme. O tomhle naše práce je,“ usmívá se restaurátor.
Muzeum je jedno z mála na světě, které se opravám historických, ale i běžných lodí věnuje. Jeho služby využívají například i některé z plovoucích restaurací v Bostonu nebo New Yorku. A před několika lety sem kvůli opravám připlula dokonce i jedna z lodí britského námořnictva.
Související
-
Prolezete poklopem? V námořním muzeu v Tallinnu si můžete vyzkoušet, jaké je být námořníkem
V Tallinnu stojí Estonské muzeum námořnictví. Jedna z budov stojí, poněkud příznačně, u místního přístavu.
-
Otrokářské lodě odvezly z Afriky přes 20 milionů lidí, pět milionů z Angoly. Dnes tam stojí muzeum
Transatlantický obchod s africkými otroky patří k nejtemnějším kapitolám lidských dějin. Největší násilná migrace trvala přes dvě stě let.
-
Zajímá vás, jak vypadala Sindibádova loď? V Ománu turisty na tradiční dáu i povozí
Dřív než na začátku novověku ovládli světové oceány Evropané, dominovali východním mořím mořeplavci z Arábie. Do vln vyráželi nejčastěji na lodích zvaných dáu.