Přestupní stanice Eemeshaven. Plyn z nizozemského terminálu proudí do Česka už dva roky
Je to loď, která se stala jedním z klíčových zdrojů energie pro Česko. Před dvěma lety v Eemshavenu na severu Nizozemska oslavovali energetici a politici spuštění plovoucího terminálu na zkapalněný plyn. Dnes pokrývá zhruba třetinu české roční spotřeby. Pracovníci tam i spí a cvičí, což vysvětluje, proč kolem jezdí technici na kole a poblíž plavidel visí boxovací pytel.
Jsme na úplném severu Nizozemska. Fouká chladný slaný vítr a k pobřeží právě dorazil obrovský šedivý tanker plný zkapalněného zemního plynu neboli LNG.
„Teď propojují kotvicí lana – to znamená, že plavidlo, které má na palubě LNG, nyní zakotvuje vedle naší lodi Energos Igloo, která tvoří jednu část,“ vysvětluje Daan Velter, projektový manažer společnosti Gasunie, která společně s firmou Vopak terminál provozuje.
„Nakonec obě lodi propojíme i hadicemi a začneme LNG čerpat z tankeru do terminálu,“ dodává.
Z plynu kapalina, z kapaliny plyn
Jdu se podívat přímo k terminálu, který tvoří dvě plavidla propojená mimo jiné hadicemi. Zajímavé je, že tyto hadice, kterými protéká LNG, jsou pokryté vrstvou ledu. Jeden z pracovníků na místě mi vysvětluje, že zkapalněný plyn je chlazený na - 160 °C a díky tomu je jeho objem 600krát menší, než by byl v plynném stavu.
Než se ale pošle do plynovodů dál do Evropy, je samozřejmě nutné vytvořit z kapaliny opět plyn. LNG se musí ohřát, k čemuž obvykle slouží mořská voda.
„Vidíte tyhle velké trubky? Ty černobílé? Tady začíná náš transportní systém. Plyn odtud putuje dál, třeba do České republiky,“ ukazuje Daan Velter. Spolupráci s Čechy si pochvaluje.
„Kolem každého tankeru musíme se zákazníky intenzivně komunikovat. Všechno musí být pečlivě naplánované. Připluje tanker s LNG, za tři a půl dne je vyprázdněný a další loď už zase připlouvá. Do toho může vstoupit třeba špatné počasí... Tato logistika vyžaduje hodně komunikace.“
Čtěte také
Dočasné řešení na neurčito?
Přestože se EU snaží dovoz ruského plynu omezovat, zemní plyn z Ruska do Evropy stále proudí ve velkém. Do Eemshavenu ale ne. „Ve smlouvách s našimi klienty jasně stanovujeme, že LNG, které proudí přes náš terminál, nesmí pocházet z Ruska,“ ujišťuje zaměstnanec Gasunii.
Většina tankerů do Eemshavenu připlouvá ze Spojených států a sem tam také nějaký z Kataru.
Plovoucí terminál vybudovala Gasunie narychlo v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu a na nutnost co nejdřív najít nové cesty, jak do Evropy dostat více plynu odjinud než z Ruska. Původní plán byl, že terminál bude fungovat jen pět let, tedy do roku 2027. To se ale podle Daana Veltera pravděpodobně změní.
„Vidíme, že válka pokračuje, a dodávky LNG jsou stále potřeba, takže teď pracujeme na prodloužení funkčnosti terminálu o dalších několik let,“ doplňuje.
Konečný plán ale zůstává stejný: terminál v Eemshavenu by měl podle Daana Veltera jednoho dne namísto LNG sloužit výhradně pro dopravu vodíku do Evropy.
Není to život pro každého
Areál terminálu je svět sám pro sebe. Poblíž plavidel visí boxovací pytel, občas kolem nás některý z techniků projede na kole, pracovníci se tady stravují, cvičí…
„Tady na terminálu pracuje nějakých sto lidí, většinou přímo na lodích. Není to pohodlí jako v pěkné kanceláři. Pohybujete se hodně venku, často tu prší,“ připouští mluvčí Gas unie Marie-Lou Gregoirová. „Ale na druhou stranu je to velmi důležitý terminál – ti lidé si to uvědomují a jsou hrdí na to, že tu pracují.“
Za dva roky od startu terminálu už sem zkapalněný zemní plyn dopravilo asi 120 tankerů, z toho 43 lodí přivezlo LNG určený pro Česko. Plyn odsud podle společnosti ČEZ pokryje zhruba třetinu roční spotřeby Česka.
Související
-
Jak vzniká nafta? Nejprve je potřeba vysoká teplota, pak přijde na řadu vodík a taky platina
Co se z ropy vlastně vyrábí a jak se předtím musí zpracovat? Reportérka Magazínu Experiment Eva Kézrová se vypravila do rafinérie v Kralupech nad Vltavou.
-
Česko by mělo být nezávislé na ruské ropě od roku 2025. Jak chce nahradit ropovod Družba?
Co pro Česko v praxi znamená úplné odstřižení od ruské ropy? A jak dobře jsme připraveni na případné výpadky dodávek? Poslechněte si rozhovor s expertem společnosti MERO ČR