Přátelil se s Trnkou a Werichem, chystal se točit Hobita. Americký animátor Gene Deitch nedá na Prahu dopustit

7. květen 2018

Největší audioportál na českém internetu

Gene Deitch | Foto: Tomáš Černý, Český rozhlas

Rozhovor s americkým animátorem Gene Deitchem nejenom o tom, jak v tehdejším Československu točil animované filmy. Moderuje Lucie Výborná.

Na začátku 60. let odcestoval ze Spojených států do tehdejšího Československa, aby pracoval jako režisér animovaných filmů. Zamiloval se, a i když do Československa vůbec nechtěl, tak zde prožil zbytek svého života. Bydlí na Malé Straně, v rohu má filmového Oscara, miluje jazz a kamarádí se s Ondřejem Havelkou. Jmenuje se Gene Deitch a jak sám říká, žije se mu v Praze spokojeně.

„Když jsem přijel, tak to zde vypadalo velmi starodávně, připadal jsem si jako v mém dětství,“ vzpomíná.

Celý jeho příběh začal v době, kdy zde Američané chtěli levněji natáčet animované dětské filmy. Gene Deitch byl vybrán jako režisér, zdráhal se, ale nakonec svolil a jel se na 10 dní do Československa podívat. Film, který nakonec v ateliérech Bratři v Triku udělal, získal filmového Oscara.

Největší problémem pro něj byl cizí jazyk – zjistil, že pokud chce zde pracovat, musí se naučit česky. Definitivně se rozhodl zůstat, a to nejen kvůli práci, seznámil se se svou ženou Zdeňkou. Ale už hned na začátku svého pobytu v Československu si všiml velkého rozdílu v porovnání s životem v Americe.

„Lidé byli zavření, museli zavírat okna a dávat rolety dolů, trénovali také své děti, jak lhát,“ říká.

Věděl více než novináři

Záhy se ale v Praze dostal do zajímavé společnosti – setkával se Jiřím Trnkou, Janem Werichem, později úzce spolupracoval s Ondřejem Havelkou, kterému pomáhal v počátcích pěvecké kariéry s angličtinou.

Gene Deitch napsal autobiografii Z lásky k Praze. Dozvídáme se v ní například i to, jak měl režírovat první verzi tehdy ještě neznámého Hobita. Návrhy postav k animovanému Hobitovi vytvořil Jiří Trnka.

Navštěvoval pravidelně koncerty Originálního Pražského Synkopického Orchestru v Malostranské besedě a nahrával je na magnetofon. „Trénovali jsme spolu, vydával jsem zvuky a on říkal, že to je blízko nebo ne,“ vyzdvihuje Ondřej Havelka.

Vše v té době bylo magické, Prahu i lidi miloval, přesto ale vyžadoval neomezené zpětné vízum – každý druhý týden jezdil do Západního Německa na nákupy.

„Potkal jsem osobně hodně lidí, večeřeli jsme spolu a navštěvovali jsme se, věděl jsem, jací lidé jsou a jak myslí. Věděl jsem více než novináři,“ uzavírá.

Podívejte se, jak vypadá animace Hobita ze šedesátých let, na které Gene Deitch pracoval s Adolfem Bornem.

autoři: Lucie Výborná , prh