Praha schválila návrat papírových kuponů, souběžně bude fungovat i opencard
Pražští radní schválili možný návrat papírových kuponů. Dopravní podnik je začne vydávat, pokud mu dojdou stávající licence na opencard. Kupony by se mohly tisknout od března.
Podle primátorky Adriany Krnáčové z hnutí ANO je to záložní varianta, město má totiž stále zhruba 60 tisíc volných licencí na opencard.
Pokud je vyčerpá, začne novým zájemcům vydávat právě papírové tramvajenky. To by mohlo být zhruba v březnu.
Již vydané opencard by ale lidé měnit neměli, měly by fungovat souběžně s papírovými jízdenkami.
Podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) schválilo vedení města papírové kupony jako alternativní nástroj pro prokazování jízdného v MHD.
„To znamená v případě, že by se cokoliv stalo se stávajícím systémem, tak již budeme mít zavedený systém papírových kuponů na všechny druhy jízdného, a tím pádem bude možné pořídit si jízdné v papírové podobě,“ řekl Dolínek Radiožurnálu.
Podle radního to ale neznamená, že kupony musí být „v plné míře“ využity.
Opozice zvolené řešení kritizuje
Primátorka Krnáčová o opětovném zavedení papírových kuponů už na začátku týdne informovala dopravní podnik a organizaci Ropid, která veřejnou dopravu v Praze organizuje. Mají připravit technologickou podporu a informační kampaň.
Opozice návrat ke kuponům kritizuje. Bývalý primátor hlavního města a současný nezávislý zastupitel Tomáš Hudeček to považuje za krok zpátky, který v zásadě nic podstatné neřeší.
„My jsme se přesně tomuto rozhodnutí chtěli vyhnout. Naopak jsme připravovali systém, a rada ho má nachystaný k dispozici, přechod na kartu, která bude úplně ve vlastnictví města. A lidé by v podstatě kromě výměny karty, které by bylo postupné, nic nepoznali,“ reagoval na rozhodnutí radních Hudeček.
Také exprimátor Bohuslav Svoboda z ODS rozhodnutí rady kritizuje. Podle něj město neřeší to hlavní - tedy co s opencard. A to jak současné vedení, tak i jejich předchůdci.
„Minulé vedení města nedokázalo tu smlouvu dokončit, nedokázalo převzít všechna ta práva a povinnosti na sebe, nedokázalo vysoutěžit třeba jiný model opencard, a tohle to zdědila nová rada. A ta není schopná vůbec ničeho. Oni ani nemají radního pro IT a opencard, to by měla být úplně samostatná funkce,“ řekl Svoboda.
EMS hrozí ukončením technické podpory opencard
Na rozhodnutí vedení Prahy o budoucnosti opencard také čeká vlastník licence, společnost eMoneyServices. Ta už totiž od začátku roku zajišťuje IT podporu systému bez platné smlouvy, které jak Praze, tak dopravnímu podniku dávno vypršely.
Ředitel společnosti Adam Leščišin kvůli tomu včera poslal vedení města otevřený dopis, ve kterém v uvozovkách hrozí, že pokud město ani po dnešní radě neřekne, jaké plány s projektem má, přestane EMS s technickou podporou. A je otázkou, jak dlouho bez ní systém vydrží fungovat bez potíží.