Pouštění hudby v restauracích a obchodech

14. duben 2004
Vaše téma

Dnešní Vaše téma je o pouštění hudby v restauracích a obchodech. Souhrn toho nejpodstatnějšího, co v něm dnes zaznělo, přináší redaktor Jan Čamek.

Dobré odpoledne. Na začátek stručně odpovíme přímo na ten posluchačský dotaz, který se týkal pouštění hudby v restauracích a obchodech. Šíření hudby nebo filmů v restauracích a obchodech závisí čistě na uvážení provozovatele nebo majitele. Jedno omezení tady ale je, hlukové hygienické normy. Šíření hudby ve veřejných prostorech, jako jsou právě například restaurace, podléhá nařízení vlády. Samozřejmě se můžete obrátit na hygieniky. Ti pak hladinu hluku změří a určí, jestli už je přípustná mez překročena. Co se týká například zaměstnanců barů a diskoték, dlouhodobý pobyt v hlučném prostředí jim může podle lékaře Aleše Hána poškodit zdraví.

Aleš Hána: Mohlo by to vést třeba k neurózám, k poruchám spánku, k poruchám soustředění, no a konec konců, pakliže by ten člověk tam pracoval několik let, tak není vyloučeno, že i toto by mohlo vést k určitému typu sluchové poruchy, sluchové ztráty.

Minulý čtvrtek byl shodou okolností Dnem boje proti hluku. V té souvislosti jsem zaznamenal informaci, že například muži vnímají hluk jinak než ženy. Je to tak?

Aleš Hána: Samozřejmě to je pravda, pro ženy je hluk intenzivnější a dokonce i jejich sluchové orgány jsou zranitelnější.

Vnímání hluku ale souvisí také s psychikou. Pokud máme kolem sebe neustále velké množství hlučných a nepříjemných lidí, může se podle psychologa Ivana Doudy hudba stát náhradním cílem, na kterém si pak vybíjíme svůj stres.

Ivan Douda: Jsou lidé, kteří jsou extrémně citliví a nebo lidé, kteří naopak zareagují tak, že to přestanou vnímat. A ta domluva, to znamená zaměstnavatel zaměstnanec, případně dopad na zákazníky, kteří si chtějí třeba povídat a neslyší, tuhleto by měla být neustálá a permanentní diskuse. Fakticky vždycky je potřeba počítat s tím, že se většinou najde někdo, komu to vadí.

Samozřejmě hlasitá hudba u mnohých z nás budí negativní emoce. Jak ale dodává lékař Aleš Hána, nesmíme především zapomínat na to, že hudba je vlastně lék.

Aleš Hána: Musíme si uvědomit, že v řadě případů vhodně volnou hudbou skutečně můžeme relaxovat a může to mít na celou nervovou soustavu i na naši biopsychickou kondici velmi pozitivní vliv.

Pouštění hudby v obchodech má ale vedle emocionální svou ekonomickou stránku. Obchodníci musejí za šíření hudby platit.

Samozřejmě provozovatelé platí organizacím OSA, což je Ochranný svaz autorský, a Intergram. OSA potom peníze vyplácí autorům, Intergram interpretům. Poplatek sice není vysoký, ale když vezmeme v úvahu, že hudba hraje celé dny, pak se ta cena pěkně nastřádá. Zástupci jednoho z největších obchodních řetězců mi dokonce potvrdili, že částka, kterou ročně zaplatí, daleko přesahuje 1 milion korun.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: jač