Petr Zelenka

10. červenec 2008

Jedním ze dvou českých snímků, jež bojují o Křišťálový glóbus na letošním karlovarském filmovém festivalu, je film Karamazovi. Jeho režisér Petr Zelenka byl hostem čtvrtečního Dopoledního Radiožurnálu. Ze studia Filmžurnálu přiblížil svůj pohled na festivalovou atmosféru. V rozhovoru s Václavem Žmolíkem prozradil, proč na festivalu nechodí na filmy a vysvětlil v čem vidí jeho smysl. Bavili se také o divadelní režii a řeč přišla i na popularitu Zelenky v Polsku. V pátek 11. července bude hostem kameraman Miroslav Ondříček.

Proč se Petr Zelenka rozhodl přihlásit film Karamazovi do soutěže na karlovarský festival? "Když jsme film pouštěli Evě Zaoralové, její reakce byla velmi hezká, tak jsme neodolali a dali jsme ho sem. Původně jsem ale měl jiné plány - chtěl jsem zkusit Benátky nebo Cannes. Ale jsme rádi," prozradil Petr Zelenka, který už jeden Křišťálový glóbus má - získal ho před šesti lety za film Rok Ďábla. Je to nyní výhoda? "To je vždycky nevýhoda, protože ten život se málokdy takto opakuje. Před šesti lety mne to vítězství ale hrozně potěšilo. Upevnilo to nějakou moji domácí pozici, zvýšilo návštěvnost a zvýšilo šance dostat třeba od fondu kinematografie peníze na další projekt. Ale například ve světe to neovlivňuje nic," řekl režisér.

Petr Zelenka prozradil, že na festivalu na filmy moc nechodí. "Já se ve Varech věnuji svému filmu a restauraci 'Bokovka', kterou tady dočasně otevřel Honza Hřebejk. Filmy na festivalech většinou bývají špatné a toto není výjimka. Není to nic proti Varům. Když máte na festivalu 200 filmů, tak 190 z toho je špatných. Takže šance trefit špatný film je vysoká. Potřebujete doporučení od známých nebo si počkat, co vyberou kina," uvedl Zelenka. V čem je tedy smysl festivalu? "Soutěžit na festivalu je adrenalin a je to příjemné. Je to jeden z důvodů, proč člověk film točí - aby s ním mohl někde soutěžit. V soutěži, která samozřejmě není objektivní, protože umění se měřit nedá. Ale je to radost," přiblížil režisér.

Petr Zelenka není jen filmovým režisérem a scénáristou, ale také dramatikem a divadelním režisérem. "Ten život v divadle je trochu logičtější a ta kariéra se dá snáz vystopovat než u filmu. Divadlo je lákavé také v tom, že je víc tvůrčí. Při zkoušce divadelní hry strávíte dva měsíce tvůrčí prací. U filmů je těch tvůrčích dnů minimum - v podstatě se omezují na pár dnů příprav a na pár dnů ve střižně. Dejvické divadlo mi dalo šanci se k té práci dostat. Tam jsem také uvedl hru Teremin, kterou považuji za svoji nejlepší věc. Teď jsem ale přeskočil do Polska. Loni jsem uvedl v Národním divadle v Krakově svoji hru Očištění a mám tam další nabídku. Všechno záleží na tom, jak je ta hra přeložená a já tam mám dobrou překladatelku. Příběhy obyčejného šílenství tam udělalo asi šestnáct divadel, což je hodně," řekl Petr Zelenka.

Záznam celého rozhovoru s Petrem Zelenkou si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: kbr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.