Petr Moos

11. duben 2008

V pátek byl hostem Dopoledního Radiožurnálu děkan Fakulty dopravní ČVÚT profesor Petr Moos. S moderátorkou Lucií Výbornou si povídal o svém vztahu k motorkám, o kvalitě českých silnic nebo o nákladech na jejich výstavbu. Dotkl se také budoucnosti v dopravě. V sobotu 12. dubna bude hostem klavírista a skladatel Petr Malásek.

Jak se vám jezdí po našich silnicích? "Podobně jako vám a dalším občanům. Mám výhrady vůči kvalitě naší sítě, ale největší výhrady a těžkosti mám k dopravnímu chování kolegů řidičů, se kterými se na silnici setkávám," uvedl Petr Moos, který je o víkendech vášnivým motorkářem. "Právě z motorky je dobře vidět, jak nekvalitní je povrch našich silnic a jak bezohledně se k sobě chováme."

Petr Moos je také spoluautorem zprávy, která se zabývá energetickou náročností dopravy do roku 2050, tedy o tom, kolik energie bude naše doprava v budoucnosti spotřebovávat. V současné době doprava spotřebovává asi pětinu spotřeby energií. Zpráva se zabývá tím, jaké výkony lze očekávat v roce 2030 a 2050, a to ve třech scénářích. "Vypadá to asi tak, že do roku 2020 očekáváme, že vliv rostoucích cen paliv donutí výrobce vozidel, aby i více sáhly k alternativním technologiím. I když porostou výkony v dopravě, jak toužíme po větší kvalitě života, a mobilita patří ke kvalitě života, jak roste HDP a vůbec možnosti lidí v oblasti individuální dopravy, tak výkony porostou. Nicméně spotřeba bude stagnovat díky větší efektivitě dopravních systémů a pohonů, takže kolem roku 2050 očekáváme, že podíl alternativních pohonů bude už čtvrtina, třetina toho objemu paliv a pohonných hmot ve srovnání se současným stavem," přiblížil Petr Moos.

Děkan odpovídal i na otázky posluchačů. Dostalo se tak například na rychlostní silnici R35 a zda vůbec umíme stavět ekologické komunikace v České republice. "Umíme stavět ekologické dálnice. Pravda, nejekologičtější by byly ty, které by se vůbec nedotýkaly krás naší krajiny. I když lze považovat dobře umístěnou dopravní stavbu jako krajinotvornou. Dobrým příkladem je například dálnice na Hradec," dodal Petr Moss.

Záznam celého rozhovoru s Petrem Moosem si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: vij
Spustit audio