Peking 2022. Olympijský zápisník Davida Jakše

Vysokorychlostní vlak je chlouba olympiády v Pekingu. Přesuny po silnici ale zaberou dlouhé hodiny

Kvůli mimořádně přísným bezpečnostním opatřením nemůžou účastníci zimní olympiády v Pekingu využívat tamní metro, které patří mezi nejlepší a největší na světě. Páteří olympijské dopravy jsou proto speciální, většinou elektrické autobusy. Ale skutečná chlouba čínské dopravy jezdí po kolejích.

Čtěte také

Pouhopouhých pět vteřin trvá, než olympijský rychlovlak projede rychlostí 300 kilometrů v hodině jednou ze zastávek na trati. Cestu z centra Pekingu do 200 kilometrů vzdáleného horského střediska Čang-ťia-kchou zvládne za necelých padesát minut. Po cestě nikde nestaví a slovo zpoždění nemá čínský strojvůdce v manuálu.

„Pomocí algoritmů si vlak sám nastaví optimální rychlost a podmínky jízdy v reálném čase – zohlední přitom aktuální počasí, sklon trati i váhu celé soupravy, podle toho, kolik v ní zrovna jede pasažérů,“ vysvětluje hrdě pan Mo-Či-sung, který má na starosti bezpečnost na vysokorychlostních tratích po celé Číně. Ty jsou dnes už delší, než je obvod rovníku.

Televizní studio na kolejích

Čínské televizi CGTN se olympijský rychlovlak tak líbí, že si v něm postavila své olympijské vysílací studio. Má s ním u diváků obrovský úspěch, jak potvrzuje jeden z technických manažerů televize.

„Musíme skombinovat 5G signál s technikou televizního studia a samotným vlakem a to všechno samozřejmě tak, abychom neohrozili bezpečnost všech systémů. Jsme první na světě, kdo má své televizní studio ve vysokorychlostním vlaku. Funguje výborně a reakce diváků jsou skvělé,“ pochvaluje si.

V duchu trendu zelené olympiády je drtivá většina olympijských autobusů buď na elektrický, nebo vodíkový pohon

Zapněte topení!

Naprostá většina olympijských sportovců, jejich doprovod i novináři ale mezi sportovišti a hotelem pendlují po silnici – olympijskými taxíky a autobusy. Olympijské pruhy jsou sice na perfektních pekingských silnicích vyznačeny, ale nikdo je nepotřebuje. Aut i lidí je všude tak málo, že olympijská doprava nemusí využívat své právo přednosti v jízdě.

„Někdy se z novinářského centra na sportoviště přesouvám tři hodiny. A zpátky třeba i čtyři. Ve srovnání s olympiádou v Koreji před čtyřmi lety jsou tady ty vzdálenosti obrovské,“ připouští thajský novinář, pan Saprohm. A dodává, že nejlepší zpráva, kterou od začátku her dostal, byla ta, že olympijské autobusy konečně začaly topit.

autoři: David Jakš , and
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.