Pavel Maurer: V naší zemi by číšníci měli umět česky

20. duben 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na obsluhu dohlíží nadřízený, ale hodnotitelem kvality je především zákazník

Při obědu nebo večeři v restauraci vám může zkazit náladu mnoho věcí – třeba špatně připravené jídlo nebo neochotná obsluha. Návštěvníci luxusních a vyhlášených podniků si většinou na kvalitu pokrmů nestěžují. Někdy ale můžou mít problém si jídlo vůbec objednat.

Minulý týden jsem po dlouhé době zašel do jedné pražské velmi luxusní restaurace na večeři. Noblesní restaurant je umístěn v mezinárodním krásném hotelu, kde přespala nejedna světová celebrita.

Ne, že by zrovna tahle informace byla pro mne důvodem se sem přijít najíst, to mnohdy bývá spíše zavádějící image než skutečná pravda. Nicméně, od restaurace v pětihvězdičkovém hotelu se tak jako tak očekává vynikající gastronomie a špičkový servis. Konečně, tato vysoká kvalita je také dost výrazně znát na konečných cenách.

Gastro-sex? Ten už dnes najdete všude, říká Pavel Maurer

Žena v kuchyni (ilustrační foto)

Jídlo má být sexy! Co si pod tím představit? Něco co vypadá skvěle, zaujme na první pohled a chceme to ochutnat? Pavel Maurer se ve své glose věnuje prezentaci jídla.

Malá sklenka vína stojí dvě stovky, láhev minerálky sto padesát, a to jste si ještě nedali nic k jídlu. Mne a manželku ten večer obsluhovala mladá Portugalka, jedna nejspíš Ukrajinka nebo rozená z Balkánu a kasíroval nás Pákistánec. Neobávejte se, že bych se teď snad začal národnostně či rasově vymezovat, to je mi dost cizí.

Ale když mi oznámila servírka, že nám přinese meníčko v češtině, ale že nerozumí česky, a tak úplně neví, jak jí popíšeme, co si budeme objednávat. Ubezpečil jsem ji, že se pak vyjádřím v angličtině, aby se uklidnila. Pak přinesla další milá dívenka předkrm, a jak je v lepších podnicích zvykem, pokusila se nám popsat, co máme na talíři.

No, pár česky, spíše slovansky znějících výrazů se je podařilo nějak sesmolit dohromady, ovšem nakonec zasekla na tom, že netuší, zda skořicových posyp se řekne prach, powder nebo dust? No, co vám budu povídat, byla to velká legrace! My jsme samozřejmě rozuměli, co se nám snaží říci. Mladá děvčata byla milá, ale víte, v tak drahém a luxusním podniku neplatíte ty nehorázné sumy pouze za kus nadesignovaného mořského ďasa na talíři, ale také za perfektní obsluhu.

Jak se dnešní pravidla stolování liší od etikety renesanční Itálie?

hrad

Základy správného stolování by měl znát každý z nás. Podle Pavla Maurera se ale lidé v restauracích chovají často nevhodně, a je tak dobré etiketu občas připomenout.

Tu totiž mnoho hostů navštěvující podobné super-restauranty velmi striktně vyžaduje. Často zde mají schůzky třeba s významnými klienty, někdy pořádají oslavu významného výročí a někdy jsou to prostě jen snobové nebo perfekcionisté, co chtějí mít vše dokonalé. Ale to je vcelku jedno, kdo jsou.

Podstatné je, že hosté mají právo být profesionálně obslouženi. Já určitě nejsem xenofobní vůči cizincům, ale jsem přesvědčen, že v naší zemi má číšník s českým hostem hovořit naší řečí, i když jsme v hotelové restauraci. Pokud neumí česky, rozhodně nemá co dělat v sekci služeb, a navíc v případech, jež jsou, jak jsem se zmínil, draze zaplaceny, tak potom už vůbec ne! 

 

autor: Pavel Maurer
Spustit audio