Obchodní řetězce trápí úniky dat zákazníků, upozorňuje Antivirus. Jak nakupovat online bezpečně?

19. květen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Nakupování na internetu | Foto: Shutterstock

Pokud si zboží nenechávám doručit domů, obchodník nepotřebuje znát moji adresu nebo jméno a telefon. Můžu si to v tomto případě vymyslet, radí Jan Cibulka

Marks & Spencer, Dior a další obchodní řetězce hlavně z Velké Británie čelí kybernetickým útokům. Hackeři cíleně útočí na obchody, aby získali data jejich zákazníků, a navíc způsobují milionové škody. Situaci nepomáhají ani věrnostní programy a různé kartičky, které některé obchody zákazníkům nabízejí.

Čtěte také

„Na obchodní řetězce se v poslední době soustředí hackerská skupina, která si říká Scattered Spider. Je spojena s útoky na obchody Marks & Spencer, Coop nebo Harrods. Experti na kybernetickou bezpečnost Googlu varovali, že maloobchodníci ve Spojených státech už se také stávají terčem,“ vysvětluje Jan Cibulka.

„Už na Velikonoce se začal Marks & Spencer potýkat s problémy ve svých IT systémech. Ale až minulý týden obchodní řetězec přiznal, že útočníci získali jména, adresy, e-maily i obchodní historii jeho zákazníků. Navíc vyčíslil škody asi na 40 milionů liber. Protože útok ochromil IT systémy společnosti, mělo to dopady třeba i na doplňování zboží,“ říká Jana Magdoňová. 

U ostatních útoků to bylo podobné. I módní dům Dior potvrdil, že hackeři ukradli data jeho zákazníků – jména, adresy, e-maily nebo telefonní čísla. 

„Podle obchodníků se ale ani v jednom případě hackeři nedostali k platebním údajům, tedy například k číslům platebních karet. Ty by si stejně obchodník nikdy ukládat neměl,“ doplňuje Magdoňová.

Přeprodávání dat

Čtěte také

Jak velký je to problém pro zákazníky, když se jeho informace dostanou k hackerům? A jak s daty dále nakládají? „Útočníci tato data s největší pravděpodobností přeprodají dalším kyberzločincům, kteří je používají například při plánování cílených podvodů. Už totiž ví, jak se jmenujete, jaký máte e-mail nebo telefon, kde bydlíte a hlavně co jste v minulosti nakupovali,“ popisuje Cibulka.

Oběť tak mohou oslovit jménem a díky znalosti spotřebitelské historie působit důvěryhodně. „Můžou se vydávat za zaměstnance obchodu a snažit se z oběti vylákat číslo platební karty nebo jiné platební údaje a následně ji okrást,“ varuje Cibulka.

Řešení? Vymyslete si jméno

Čtěte také

Mohou se zákazníci bránit například tím, že nepřistoupí na věrnostní účet? „To není tak jednoduché. Pokud chcete nakupovat online, obchodník vám často nějaký účet vnutí. A jak v Česku dobře víme, bez věrnostní kartičky může být nákup u některých obchodníků výrazně dražší,“ popisuje redaktorka.

„Lepší je si rozmyslet, které údaje obchodníkovi opravdu musím nezbytně dát a které bude lepší si vymyslet. Pokud si zboží nenechávám doručit domů, obchodník nepotřebuje znát moji adresu nebo jméno a telefon. Pokud už trvá na tom, abych něco vyplnil, můžu si to v tomto případě vymyslet. A to bude fungovat, i když si zboží nechám poslat třeba do zásilkového boxu,“ radí Cibulka.

Není od věci si na online nákupy založit druhý e-mailový účet, který nemáte pod svým jménem.

„Není ani od věci si na online nákupy založit druhý e-mailový účet, který nemáte pod svým jménem a otvíráte ho jen ve chvíli, kdy řešíte nějaký nákup. Navíc si tím ušetříte velké množství spamu a obchodních nabídek ve své soukromé schránce,“ navrhuje Magdoňová.

Ochrana osobních údajů

Správně by obchod měl chtít jen takové informace, které nezbytně potřebuje k vyřízení objednávky, upozorňují redaktoři Antiviru. „Jenže často chce obchodník znát jméno nebo adresu právě i v případě, kdy si člověk objednávku vyzvedává na prodejně nebo v zásilkovém boxu,“ doplňuje redaktor. 

Na praxi se v letošním roce chce zaměřit i Úřad pro ochranu osobních údajů. „Zpracování osobních údajů k marketingovým účelům by totiž vždy mělo být dobrovolné a je otázka, jestli výrazně vyšší ceny v případě, že člověk své údaje nedá, toto pravidlo neporušuje,“ uzavírá Magdoňová.

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.