Nepít alkohol je trendy, v Německu frčí nealko gin. „Byl to vtip, ale lidé ho vzali vážně,“ smějí se výrobci
Zatímco do Česka tenhle trend úplně nedorazil, v Německu dlouhodobě klesá spotřeba alkoholu. Částečně za to může i výběr v obchodech. Nealkoholická piva zabírají v supermarketech celé regály a na trhu se objevují i speciality. Mimořádný úspěch má například nealkoholický gin. Jeden takový se vyrábí v Bonnu.
Nepochopený vtip a těhotná žena
„Začalo to jako aprílový žert. V roce 2016 jsme ho vymýšleli na poslední chvíli a zničehonic nás napadlo, že na internetu napíšeme, jak pracujeme na nealkoholickém ginu. Původně to byl vtip, jenže lidi na to nereagovali jen pobaveně. Někteří napsali – no konečně, kde ho můžu koupit?“ vzpomíná Gerald Koenen z destilerie Rheinland.
Nealkoholický gin se ale zrodil až díky spoluzakladateli Raphaelu Vollmarovi – a to potom, co mu otěhotněla žena. „Jasně, nejdřív byla radost, že čekáme další dítě. Ale pak jsme si uvědomili – jak to teď bude s gintonikem? No a tak jsme ten starý vtip oprášili,“ usmívá se.
Výsledkem je nápoj zvaný Wonderleaf. Lidé by ho neměli pít samotný – měl by spíš sloužit jako základ pro nealkoholické koktejly.
Pro kojící, starší a zdravé lidi
„Jednak je ideální pro těhotné nebo kojící, které z pochopitelných důvodů nemůžou pít. No a pak je to pro starší, kteří už alkohol nedokážou úplně vstřebat nebo berou léky, ale rádi by i tak pili drinky. K tomu se přidávají všichni, kteří alkohol dobrovolně omezují – mnoho z nich se kvůli pandemii snaží žít zdravěji. Ten výčet je opravdu dlouhý,“ shodují se producenti.
Čtěte také
Nealkoholický gin se prodává ve stejných lahvích, jako ten klasický. Na etiketě ale najdete i nutriční údaje: 2 kalorie na 100 mililitrů. Možná i proto, že uvnitř je přece jen zbytkový alkohol.
„Je tam 0,24 % alkoholu, což se ale bere jako nealkoholické. Podobný obsah je i v úplně nenápadných potravinách – vždycky jde jen o množství. Rád říkám, že v jednom zralém banánu je víc alkoholu, než v jednom našem drinku. Je to možná zvláštní příklad, ale matematicky to sedí,“ vysvětluje Koenen, podle kterého je to dané výrobním procesem.
Nebývalý růst popularity
„Destilujeme vodní párou, jenže z některých bylinek takhle nezískáte plné aroma. Normálně se to dělá v alkoholu takzvanou macerací, protože do vody se některé složky nerozpustí. Takže do ní přidáváme i kousek alkoholového odvaru. Je ho ale tak málo, že se ve výsledku odpaří,“ ujišťuje Koenen.
Lahev nealkoholického ginu vyjde v přepočtu asi na pět set korun a zájem o něj stabilně roste. Prodávají ho už i některé velké řetězce. „Koukněme na začátky nealkoholického piva. Tehdy byli všichni proti a tvrdili, že se nedá pít. No a dneska zažívá nebývalý růst a pro pivovary jde o důležitou součást prodejů. Je tu zkrátka trend: lidé chtějí něco zdravějšího, ale nechtějí se připravit o chuť,“ dodává Vollmar.
Chuť se od klasického ginu liší jen na konci, protože chybí klasické pálení alkoholu. Ale jak by oba pánové potvrdili – o to by u pití vlastně jít nemělo.