Neklidné a nesoustředěné děti ve škole

18. září 2002
Zdraví

Třetím týdnem chodí většina dětí do školy. Někde, kvůli nedávným povodním, začalo vyučování v těchto dnech. Naprostá většina, tedy i prvňáčci zvládá školu dobře. Přesto se najdou i takové děti, které s tím mají problémy. Právě o nich jsme si povídali s doktorem Vladimírem Kebzou z pražského Státního zdravotního ústavu.

Děti, především v prvních třídách, bychom školou neměli strašit, naopak se snažit, aby pochopily, že právě škola nabízí nové zážitky, znalosti, kamarády a spoustu zajímavých poznání.

Kebza: Měli bychom podpořit přirozenou potřebu zvědavosti a zvídavosti, která je v každém dítěti.

Adaptovat dítě na školní režim by nemělo být problémem, jde hlavně o ranní vstávání a přípravu do školy, která je náročnější s přibývajícím učivem.

Kebza: Malými domácími úpravami dítě na nový režim připravíme. Školní děti by měly jít spát před 9 hodinou, ti starší o něco později, nemá být těžké je budit. Touha po poznání by měla motivovat chození do školy a kompenzovat ztrátu, která s koncem prázdnin souvisí.

Jak upoutat nepozorné, nesoustředěné a nudící se dítě? U prvňáčků to snad jde nejlépe.

Kebza: Škola je přece jen veliký zážitek, který je vepředu před ostatním. U starších to bývá o něco horší, hlavně pro ty, které chápou základní školu jako něco doznívajícího nebo překonávají pocity z nepřijetí na střední školu. Tady je nutné podchytit spontánní zájmy, třeba o literaturu, počítače, zeměpis, jazyky, aby se probudil zájem dokončit vzdělání, které škola nabízí.

autor: svp
Spustit audio

Více z pořadu