Nejhorší, co může operátor zažít, je bezmoc, říká Tereza Fliegerová. Dnes je Evropský den linky 112

11. únor 2019

Volali jste někdy na linku 112? Podle statistik během jediné 12hodinové směny operátor na lince odbaví 144 hovorů. „Budete-li na linku volat, je pro nás nejdůležitější vědět místo. Protože se může stát cokoliv: hovor může vypadnout, můžete ztratit signál… Až pak potřebuji vědět další věci,“ říká v rozhovoru s Lucií Výbornou Tereza Fliegerová. Působila 11 let jako operační důstojník linky 112 a dnes je tiskovou mluvčí Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje.

Nejhorší, co prý může operátor na lince 112 zažít, je bezmoc. „Například když lidi nevědí, kde se nachází, a něco se jim děje. Já jim chci pomoct, ale nemám jak,“ přiznává Tereza Fliegerová. 

Operátorem může být někdo, kdo má touhu pomáhat lidem. Koho to naplňuje.
Tereza Fliegerová

Za zneužití linky 112 hrozí pokuta 

Mimochodem, skoro 90 procent hovorů, které operátoři na lince 112 odbaví, patří mezi takzvaně „zlomyslné hovory“. Buď jde o prozvonění (ať už úmyslná, nebo neúmyslná), nebo o výsledek dětské hry s mobilem. A jindy může mít volající vysloveně zlý úmysl. V tom případě dotyčnému hrozí postih.

Na linku 112 je možné zavolat i mobilem bez sim karty. Stačí signál jakéhokoliv operátora

03410151.jpeg

Zavolat o pomoc na číslo 112 můžou lidé i mobilem bez sim karty. Jen v loňském roce operátoři v Olomouckém kraji přijali zhruba 146 tisíc hovorů. A jsou připraveni pomáhat i neslyšícím.

„Záleží na tom, zda zneužije pouze tísňovou linku, nebo jestli zneužije celou jednotku, tedy zda vyjedou hasiči. V obou případech může být výše pokuty až 200 tisíc korun,“ varuje Tereza Fliegerová.

A neustále se prý pracuje na zdokonalování technologií, které takového volajícího dokážou lokalizovat i na přeplněném náměstí.

Pomáhají i moderní technologie

Moderní technologie hrají v práci záchranářů stále významnější roli. Například lokalizační GPS funkce v chytrých telefonech mohou záchranářům jejich práci výrazně usnadnit. „Program, který využíváme při příjmu tísňového volání, má tu možnost, že pokud nám člověk nahlásí GPS souřadnice, zadáme si je do programu a víme přesně, kde se člověk nachází.“

Operátoři mají směny dlouhé 12 hodin. Za tu dobu odbaví průměrně 144 hovorů

A zkušenost už mají záchranáři i se systémem eCall, který po nehodě umí automaticky přivolat na místo pomoc. „Při nárazu v určité rychlosti vyvolá eCall sám linku 112. Auto nám pak samo nahlásí, že vozidlo mělo nehodu a hovor se spojí do kabiny. Pak mohu mluvit přímo s řidičem,“ popisuje Tereza Fliegerová.

Na lince 112 prý operátoři nejčastěji řeší právě dopravní nehody, ale také požáry a zdravotnické problémy. „Ovšem s tím, že v případě zdravotnických problémů se volání přepojuje na linku 155.“

Související

  • Když jde o vteřiny 2. série

    Co se děje, když se počítá každá vteřina? Reportéři Martin Pařízek a Ondřej Vaňura přináší jedinečný pohled na práci složek Integrovaného záchranného systému.