Nedělá chyby, ale neumí improvizovat. Americký pár si místo spoluhráče vyrobil třímetrového robotického bubeníka

24. říjen 2023

Na festivalu Maker Faire, který se konal o víkendu, určitě nikdo nepřehlédl, a hlavně nepřeslechl třímetrového robotického bubeníka Maxe. Hraje s ním skupina Ponytrap, která si ho taky sama vyrobila.

Na festival Maker Faire brněnské výstaviště právě přijela kapela Ponytrap. Za autem má malý černý vozík a violista Quentin Thomas-Oliver z něj vytahuje různé bubny, činely, ale také kabely a elektroniku.

Čtěte také

„V této malé vlečce je celý robot. Vejde se do prostoru 200 krát 200 centimetrů,“ ukazuje. Není to ovšem jen tak nějaký robot, je to robotický bubeník.

Soustavu bubnů a paliček kapela Ponytrap staví přímo v hale, ale zatím zdaleka není kompletní. „Když opravdu spěcháme, sestavíme ho za půl hodiny, ale normálně nám to zabere asi hodinu,“ odhaduje violista.

Jakmile hudebníci usadí jednotlivé bubny i s paličkami do dřevěné konstrukce, motorek s různými kladkami celou soustavu vyzdvihne do vzduchu. Houslista pak ještě připevní ruce, na jejichž konci jsou činely. A robot Max rázem získává humanoidního charakter.

Motor z vrtačky, autobaterie a zámek z auta

Třímetrový robotický bubeník Max vypadá opravdu jako člověk – místo hlavy má basový buben „kopák“, místo rukou činely a jeho tělo tvoří šest bubnů, do kterých bijí čtyři paličky a jakési zvláštní rotující věci.

„Toto je motor z dobíjecí vrtačky. Tu máte možná všichni doma jako nářadí. Když vrtačku rozeberete, dostanete stroj, který tím hýbe,“ popisuje Quentin Thomas-Oliver.

Zepředu to není vidět, ale z boku robota je několik baterií do auta a jednotlivými paličkami zase hýbe ten samý stroj, který v autě ovládá zámky. „Má to v sobě malý kartáčový motor napájený baterií. Je to prostě věc, kterou můžete nahradit zámkem v autě,“ vysvětluje člen kapely Ponytrap.

Celého robota manželé Thomas-Oliverovi vyrobili doma. „Udělali jsme to z jasného důvodu: Můžete vyjet kamkoliv na světě a všude budou auta fungovat v zásadě stejným způsobem. Takže si tady v České republice můžeme zajít na vrakoviště a najdeme tam přesně takové součástky,“ pokračuje Quentin.

K výrobě robota Maxe manželé Thomas-Oliverovi použili pouze to, co bývá běžně dostupné ve většině domácností

Skoro jako živý?

Hudebníci z kapely Ponytrap musí pro robota Maxe každou skladbu dopředu naprogramovat. To má své výhody i nevýhody.

„Výhoda je, že robot zahraje cokoliv a kdykoliv přesně tak, jak chcete. Nechybuje a nechodí pozdě na zkoušky,“ usmívá se violoncellistka Hillary Thomas Oliver. „Mezi nevýhody patří, že nám oproti ostatním skupinám zabere déle, než ho sestavíme a zase rozebereme. No a vidíte to sám – potřebuje hodně místa.“

Robot Max také neumí improvizovat. Alespoň zatím. Manželé Thomas-Oliverovi totiž sledují vývoj umělé inteligence a jednoho dne by právě tou mohli Maxovy schopnosti ještě více přiblížit živému bubeníkovi.

autoři: Michal Šafařík , and | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související