Národy si recepty vykrádají, kdo má lepší jídlo, má větší moc, přibližuje antropoložka jídla
Řecká a římská kuchyně byly převážně vegetariánské, na severu zase řádili barbaři, kteří měli základ v mase. A tyto dvě kultury se střetávaly a propojovaly, popisuje vznik evropské kuchyně Eva Ferrarová, která vyučuje antropologii jídla na Filozofické fakultě UK. Národní kuchyně ale podle ní neexistuje, to je jen konstrukt – nutnost získat identitu spojenou s jídlem. „Lidé jsou konzervativní, bojí se, aby nesnědli něco, co by jim ublížilo,“ říká antropoložka jídla.
Související
-
Vaření na ohni se zaseklo na opékání špekáčků a to je strašná škoda, říká autor nomádské kuchařky
Bývalý kuchař Michal Hromas poslední roky vaří pouze na ohni. O nomádské kuchyni právě napsal kuchařku Oheň a dým.
-
Čokoláda nemá jen jednu chuť. Může připomínat ovoce i uzené maso, říkají majitelé čokoládovny Lidka
Manželé Lada a Pavel Bartošovi v roce 2016 založili v Kutné Hoře muzeum čokolády. Po dvou letech v něm začali čokoládu sami vyrábět.
-
V Kodani se pokoušejí rehabilitovat ovesnou kaši. Jak chutná klasika ve stylu 21. století?
V dánské metropoli Kodani se mezi módní občerstvení dostalo jídlo, kterému se v dánštině říká Grød, tedy „kaše“. Do stejnojmenného podniku se vydal redaktor Jakub Lucký.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.