Nakrmte svou střevní mikroflóru. Pavel Maurer nabízí pár tipů na správnou výživu

29. červen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Střevní bakterie (ilustrační foto)

Obecně platí, že čím víc bakterií máme ve svých střevech, tím nižší je pravděpodobnost, že budeme nemocní. Takže – abych tento vědecký fakt vyjádřil nějak lidově – bakterie žijící v našem trávicím ústrojí jsou pro nás velmi prospěšná miniaturní zvířátka. Bez nich bychom tady asi vůbec nebyli.

Díky vyvinuté hygieně, antibiotikům a vůbec západnímu způsobu života máme bohužel ve svých střevech bakterií méně než třeba přírodní národy. Tam, kde je hygiena na nule, jsou přeživší oproti nám zdravější a odolnější. Mají v sobě totiž mnohem více bakterií a bakteriálních druhů, které se počítají na stovky tisíc, a ty jim pomáhají lépe přežít.

Do lékárničky na dovolenou přibalte i probiotika nebo rehydratační tablety

03527301.jpeg

Pokud vás teprve čeká balení na dovolenou, tak byste určitě neměli zapomenout na lékárničku a na první pomoc. Pozvání do poradny Regionu přijala lékařka Alena Dvořáková z Centra očkování a cestovní medicíny. Před cestou je dobré zjistit, jaká zdravotní rizika hrozí v cílové destinaci nebo zemích, kterými budeme projíždět.

Takže když se malé dítě na trávníku vrtá v lecčem a pak si cucá prsty, babi vždycky říkala, že ho nemáme pořád umývat a desinfikovat, ať si samo vytváří protilátky a posiluje imunitu. Holt, selský rozum.

Mě pochopitelně vzhledem k mé práci velmi zajímá, jak je na tom můj vlastní zažívací systém. A představte si, že v mém těle bylo nedávno vyzkoumáno, že mám ve střevní mikroflóře 935 různých bakteriálních druhů a poddruhů, které se podílejí na mých metabolických a imunologických pochodech.

Mikroorganismy, probiotika, laktobacily

Průměrně bych však měl mít spíše tisíc těchto mikroorganismů. Podle zmíněného výzkumu sice nejsem prozatím úplně na odpis, ani nemusím hned kolabovat, ale přece jen bych se měl ve svém stravování více soustředit na určité druhy jídla a surovin.

Také bych si měl sehnat nějaké probiotické bakterie a vylepšit svoje laktobacily. Já se tedy cítím dobře a myslím, že se stravuji kvalitně. Snažím se jíst ryby, ovoce a zeleninu, vyhýbám se zbytečným cukrům, uzeninám a předpřipravené potraviny jsou pro mne téměř tabu. Mám vyrovnaný pitný režim a snažím se nepřejídat. No a vidíte, stejně mi v těle chybí spousta důležitých bakterií.

Ať si bakterie pošmáknou

Navíc jsem zjistil, že mám jíst více petrželky, kopru, špenátu a bazalky. Můžu jíst vlastně úplně všechno, což také dělám, ale teď budu navíc myslet na ten svůj mikrobiom, na všechny ty bacily a bakterie a jiné mikroorganismy, které vlastně nejsou nebezpečné, jak jsem se mylně domníval, ale které nás naopak chrání.

Až si tedy namažu příště chleba máslem a posypu čerstvou pažitkou, budu soustředěně myslet na stovky tisíc svých bakterií, aby se jim to víc líbilo a taky si trochu pošmákly na té mojí zdravé výživě.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio