Na motorce bez chráničů nejezdí frajeři, ale…

24. srpen 2011
Motožurnál , Motožurnál

Taky vás zamrazí, když se kolem vás prožene motorkář oblečený jen tak v tričku, trenkách a teniskách? Ani takové vedro, jaké panuje v současných dnech, motorkářovu lehkovážnost nemůže omluvit. Bez správného oblečení totiž stačí i drobný pád na hrubý asfalt a přinejmenším velmi bolestivý silniční lišej je na světě.

Správné motorkářské oblečení a chrániče přitom mohou zabránit i mnohem vážnějším zraněním. Statistiky mluví jasně – podle výzkumu německého autoklubu ADAC správné motorkářské oblečení zmírňuje zranění při nehodě v 60 procentech a ve 34 procentech dokonce zranění zcela zabrání. To je docela pádný důvod do výbavy investovat.

Nejlepší ochranu by měli mít ti, kdo sedlají nejrychlejší stroje, tedy silniční motorky. Tam je volba jasná – kombinéza. „Kožená kombinéza je asi nejúčinnější ochrana. Standardně obsahuje chrániče kolen, holenní, loktů a ramen. Přidává se i páteřový chránič, který ochrání páteř proti záklonu, a u závodních nebo sportovních kombinéz dělají výrobci ještě takový hrb za krkem, který ochrání krční páteř. Na supersport ho mohu jedině doporučit“ říká Petr Polanský, bývalý závodník a majitel firmy, která mimo jiné chrániče vyrábí.

Kůži směle konkuruje umělý materiál zvaný kordura – sice není tak odolná jako kůže, ale je pohodlnější. Hodí se na většinu motorek, třeba i na skútr do města. „Doporučoval bych bundu z kordury, ve které jsou zakomponovány i chrániče. Kožené oblečení je tu zbytečné, protože se špatně obléká. Bunda z kordury budí civilnější dojem a ochrání i proti nepřízni počasí.“

Pro ty, pro které je nepředstavitelné nasoukat se v létě ve třicetistupňovém vedru do bundy nebo kombinézy, existuje řešení – takzvaný krunýř. Používají ho závodníci motokrosu. „Krunýř obsahuje chrániče ramen, páteře i ledvin a můžete si ho obléct rovnou na tričko. Je to taková lehká prodyšná košile, přes kterou si oblečete už jen nějaký dres nebo lehkou bundu.“

Samozřejmostí by měly být kvalitní rukavice, vždyť reflexivně se při pádu chráníme právě rukama. Kromě rukou myslíme také na nohy – zranění kotníků bývají při nehodách motorek nejčastější. „Hodně motorkářů, kteří havarovali, skončili po nehodě bez bot, jeli jen v teniskách – vezměte si, jaká je bolest, když si jen ukopnete palec. Tyto boty jsou vyztužené v oblasti paty a kotníků a také jsou vyšší,“ popisuje Petr Polanský.

Možností, jak se chránit, je tedy dost. Záleží jen na vás, na kolik si ceníte svého zdraví.

autor: bob
Spustit audio