Mladí toho mnoho nepamatují, jsou snáze zmanipulovatelní, říká Elmar Klos ml. Otevře jim Obchod na korze oči?

Elmar Klos ml.
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Elmar Klos ml.

S Elmarem Klosem mladším o cestě k režisérskému duu Elmar Klos a Jan Kadár, cestě za Oskarem i významu Obchodu na korze pro dnešní mladou generaci. Sám také jako režisér českého dabingu pracoval na filmech Valmont, Čelisti, Bídníci, Smrt na Nilu nebo Tři mušketýři a mnoha dalších.

Sledovat zrekonstruovaný film byl pro Elmara Klose ml. neuvěřitelný zážitek. „Plný velký sál v Thermalu, spousta mladých lidí, kteří po představení tleskali. Nevěřil jsem svým očím, uším, jak ten fil dodnes působí na mladého diváka.“

Obchod na korze může oslovit mladé i dnes. „Mladí toho mnoho nepamatují, jsou snáze zmanipulovatelní. Nechají se strhnout populistickými stranami,“ říká Klos ml. Jako příklad uvádí slovenské Kotlebovce.

„V sousedním Slovensku, kde se příběh Obchodu na korze odehrává, se do parlamentu dostala Ľudová strana Naše Slovensko Mariana Kotleby. Ta má vyloženě rasistický protiromský program. Je s podivem, že tuto stranu podporuje skoro třetina mladých Slováků. Já doufám, že jim Obchod na korze pomůže otevřít oči,“ doufá Klos ml.


Babička, když čekala mého otce, tak se chtěla inspirovat, chtěla něco originálního. Ve švédském kalendáři objevila jméno Elmar a asociovalo jí to El Mare, jako španělsky moře. To jí vonělo, tak ho dala otci, i když v kalendáři nebylo.Elmar Klos ml.

Oskarová režisérská dvojice Elmar klos a Jan Kadár si celý život vykali. Najít uspokojivou odpověď, proč tyto protichůdné povahy byly takhle dlouho a úspěšně schopni a ochotni spolupracovat, není jednoduché. „Myslím, že Kadár, který byl o 8 let mladší než můj otec si u otce vážil uvážlivosti, spolehlivosti, klidu a přehledu.“

Kadár, když přišel na pozvání Klose do Prahy, uvítal nabídku, aby šel do krátkého filmu. Tam se spolu setkali poprvé a vztah se vyvíjel. Když pak Klos přišel na Barrandov, přivedl si Kadára s sebou. První film, který spolu režírovali, byl v roce 1951 Únos.

Oskar za cizojazyčný film byl jen jeden. Sošku oficiálně dostal Československý státní film. „Otec byl člověk plachý a stydlivý, takže Kadára vystrčil na pódium a sám zůstal sedět, soška tak byla u Kadárů,“ vzpomíná Klos ml.