Metro se rozšíří o čtyři stanice. Linka A nově pojede z Dejvic až do Motola

6. duben 2015

Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol, tak se jmenují čtyři nové stanice pražského metra. Úsek linky A z Dejvic k motolské nemocnici se dnes otevírá po pěti letech výstavby, která se neobešla bez problémů.

„Hodně úspěchů a na rozvoj městské hromadné dopravy na území hlavního města Prahy,“ tak zahájil stavbu prodloužení metra 12. dubna 2010 tehdejší primátor Pavel Bém z ODS.

Nejdřív se pod zemí začaly stavět stanice, které pak propojily dva speciální štíty razící tunely. Děti z motolské nemocnice je pojmenovaly Tonda a Adéla.

  • Čtyři nové stanice pražského metra A se cestujícím otevřou po pěti letech výstavby. Tunely razily dva speciální štíty Tonda a
    Adéla
    " style="">
    Čtyři nové stanice pražského metra A se cestujícím otevřou po pěti letech výstavby. Tunely razily dva speciální štíty Tonda a
    Adéla
    " style="">
    Čtyři nové stanice pražského metra A se cestujícím otevřou po pěti letech výstavby. Tunely razily dva speciální štíty Tonda a
    Adéla
0:00
/
1:47

V létě 2011 se Tonda poprvé zakousl do horniny. Stroje řízené na dálku počítačem za sebou nechávaly hotový tunel a do cíle ve stanici Dejvická dorazily za rok a půl, v listopadu 2012.

Nejhlubší stanicí na novém úseku jsou Petřiny, s nástupištěm 37 metrů pod povrchem. Naopak konečná stanice Nemocnice Motol je povrchová a díky tomu prosklená.

Prodloužení metra ovlivní i povrchovou dopravu. Většina autobusů, které dřív jezdily až na Dejvickou, bude končit u nových stanic Bořislavka nebo Nádraží Veleslavín.

Evropské dotace se zatím nečerpaly

Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, z toho 8 miliard měla pokrýt dotace z evropských fondů. Během stavby stoupl odhad výsledné ceny na 22,5 miliardy. Finální výpočty ale ukazují, že to bude míň.

„Plánovaná výše s inflací byla kolem 21 miliard a já předpokládám podle všech dostupných informací, že tato částka bude nižší než 21 miliard. Čili my dokážeme tu stavbu dokončit za cenu, která je nižší než původně plánovaná,“ řekl v únoru současný šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

  • Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, během stavby odhad ale stoupl o tři a půl
    miliardy
    " style="">
    Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, během stavby odhad ale stoupl o tři a půl
    miliardy
    " style="">
    Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, během stavby odhad ale stoupl o tři a půl
    miliardy
0:00
/
2:15

Financování celého projektu bylo několikrát v ohrožení. Například z evropské dotace Praha ještě nevyčerpala ani korunu.

„Je to tím, že stále vedeme poměrně tvrdá jednání s ministerstvem dopravy. Myslíme si, že ministerstvo nepostupuje korektně a v podstatě poškozuje nejenom Prahu, ale i Českou republiku. Dá se ale říct, že těch 8 miliard určitě vyčerpáme,“ je přesvědčen Ďuriš.

Jednou z podmínek byl také autobusový terminál a velké parkoviště na Dlouhé Míli. Ty se ale poté, co město zrušilo plány na pokračování směrem na letiště, stavět nebudou. Přestup z autobusů na metro tak zajistí menší terminál u stanice Nádraží Veleslavín, kde auta nezaparkují.

Metro, nové stanice, Petřiny

Současný radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD bude muset v Bruselu tyto změny obhájit: „Nyní musí dopravní podnik předkládat žádosti o proplácení faktur, ty musí projít certifikačním procesem a následně by měly být proplaceny.“

„Nicméně aby nenastalo to, že by se v budoucnu dotace musely vracet nebo něco podobného, musí město vyhodnotit svou žádost, na základě které peníze dostalo. Říct si, že jsme všechno schopní splnit, a kdyby tam byla nějaká úroveň, kterou nejsme schopni splnit, tak včas zareagovat a nečekat, až nás ten problém doběhne,“ dodává Dolínek.

Pražské metro - etapy výstavby

Prodloužení metra se také začínalo stavět s tím, že z Motola bude v další fázi pokračovat až na letiště. Tento plán už ale neplatí.

  • Po 5 letech výstavby se lidé poprvé svezou z Dejvic až k Motolu. O nových stanicích metra mluví generální ředitel DP Jaroslav
    Ďuriš.mp3
    " style="">
    Po 5 letech výstavby se lidé poprvé svezou z Dejvic až k Motolu. O nových stanicích metra mluví generální ředitel DP Jaroslav
    Ďuriš.mp3
    " style="">
    Po 5 letech výstavby se lidé poprvé svezou z Dejvic až k Motolu. O nových stanicích metra mluví generální ředitel DP Jaroslav
    Ďuriš.mp3
0:00
/
4:42

V roce 2012 se objevila další komplikace, spor o název stanice Bořislavka. Místním lidem z Prahy 6 vadilo, že stejnojmenné náměstí je příliš daleko a preferovali původně plánovaný název Červený Vrch. Rozhodnutí magistrátní komise ale nezměnili.

Za dobu stavby prodloužení metra A se ve vedení magistrátu vystřídali čtyři primátoři a šéfů dopravního podniku bylo dokonce šest.

autor: jht