Méně frontální výuky a víc samostatného myšlení. České základky čeká největší reforma za 20 let
Národní pedagogický institut utvořil pracovní skupiny, které od září začnou připravovat největší reformu vzdělávání na základních školách za posledních dvacet let. „Čeká nás revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na změnu rámce naváže metodická podpora. Je potřeba posunout obsah vzdělávání více k dnešní době, změnám, výzvám, které nás v budoucnu čekají, aby na to děti byly připraveny,“ vysvětluje manažerka projektu Kateřina Lichtenberková.
Do projektu se může zapojit i veřejnost. „Máme systém pracovních skupin, kde jsou tvůrčí skupiny složeny z učitelů z praxe a z pracovníků vysokých škol, didaktiků na vysokých školách. Ale máme také širší konzultační skupiny, do kterých se může přihlásit každý,“ upřesňuje Lichtenberková.
Čtěte také
„Přihlášky běží do konce srpna. Je možnost připomínkovat, přinášet podněty. Celé RVP půjde do veřejného připomínkového řízení, což by mělo proběhnout na jaře příštího roku,“ dodává.
Cílem reformy je podle autorů především zredukovat a taky zmodernizovat učivo tak, aby se žáci učili to, co budou v životě skutečně potřebovat. Změny se mají dotknout také způsobu výuky. Učitelé by měli ubrat frontálního výkladu před tabulí a víc aktivizovat žáky. Stěžejní bude přimět učitele, aby si novinky vzali za své. Pomoct by jim v tom měla připravovaná nová metodika i mentoři, kteří budou docházet do škol.
První školy by měly začít vyučovat podle nového vzdělávacího programu v září 2024. S plošným zavedením změn se počítá o rok později.
Související
-
Školy si samy maturity organizovat nechtějí. Cermat proto zůstane, krotí spekulace ministr školství
Po závažných pochybeních byla minulý týden odvolána ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová. Jak bude tato organizace fungovat dál? A jak by měly vypadat maturitní zkoušky?
-
Chybí nekvalifikovaní i technici. Školy by měly víc spolupracovat s byznysem, míní ekonom z Deloitte
Proč se nedaří zvýšit podíl zahraničních zaměstnanců na českém trhu? A jak bychom měli využít Národní plán obnovy, který znamená finanční injekci dvou set miliard korun?
-
Problémoví žáci posouvají člověka dál a vedou k reflexi vlastní práce, říká učitel z hnutí Otevřeno
Daniel Pražák učí na základní škole v Praze, prošel si ale i školami v odlehlých částech republiky. Věnoval se dětem v dětských domovech a učil i děti ulice v Kongu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.