MDŽ měl po revoluci namále, teď je oblíbenější než Valentýn

8. březen 2017

Záplavy rudých karafiátů, podnikové večírky, okázalá setkání na Pražském hradě. Pamětnicí si možná vybaví, jak se slavil Mezinárodní den žen za totality. Ačkoliv svátek na 8. března sametová revoluce málem vymazala z kalendáře, dnes ho podle průzkumů slaví více lidí než svatého Valentýna. Od MDŽ očekávají zvýšené zisky nejen květinářství.

Ovšem obchody s květinami jsou na MDŽ asi nejvíc ve střehu. Například květinářství v pražské Bělehradské ulici se zásobilo pětkrát víc než obvykle. Nejžádanější květinou jsou růže, zato karafiáty na odbyt už moc nejdou, zákazníci mladších generací na ně nejsou zvyklí. „Už kolem třiceti jsem slyšela, že to je totalitní kytka,“ říká květinářka.

Samotné karafiáty za to nemůžou. Byly to jediné květiny, které dokázalo socialistické Československo vypěstovat v požadovaném množství. Kupovali je jednotlivci, podniky pro své pracovnice a na Pražském hradě je dostávaly vybrané delegátky z celé republiky, ke kterým promlouvali nejvyšší straničtí a státní pohlaváři.


MDŽ má víc než stoletou tradici, připomíná odvahu amerických švadlen, které vyšly v New Yorku do ulic a požadovaly volební právo, lepší pracovní podmínky a zákaz práce dětí. V USA vznikl také květnový Den matek. V ČSR ho propagovala Alice Masaryková. Slavit se začal v roce 1923.

Přesto existují i květinářství, kde mají lidé o červené karafiáty stále zájem. „Vzpomínají na mládí, kdy se to kupovalo, prodává se minimálně patnáctkrát více,“ potvrzuje prodavačka Marcela.

Obchodníci nabízí slevy

Ačkoliv má MDŽ stále hodně lidí spojený s minulým režimem, podle průzkumů ho slaví víc než Valentýn. A vydělávají na něm nejen prodejci květin, kteří v něm vycítili další zajímavou příležitost. Ve svůj prospěch se svátek snaží využít i další obchodníci.

Třeba cestovní kancelář České kormidlo nabízí až padesátiprocentní slevu na poznávací zájezdy. Knihy Dobrovský si zase připravily dvacetiprocentní slevu na všechny zakoupené knížky.

„Společnosti, které se snaží využít tohoto svátku, jsou ty, které obchodují zboží pro ženy s určitou přidanou hodnotou, ať to jsou wellnessové záležitosti, hotely, restaurace, květiny, parfumérie,“ přibližuje marketingový specialista Daniel Köppl.

MDŽ

A třeba restaurace TGI Fridays chce zase upozornit na rozdíly v platech mužů a žen v Česku. Každá dáma, která při placení účtu řekne heslo MDŽ, zaplatí o ten rozdíl méně. Ženy podle srovnání ministerstva práce vydělávají v průměru o 24 procent méně.

autoři: jas , Zuzana Švecová , prh
Spustit audio