Matyho svět II. Jak pokračuje příběh devítiletého autistického kluka Matyáše?

Škola Matyho baví. Našel si kamarády a je motorem třídy

Devítiletý Matyáš, který trpí autismem, si zamiloval školu. Ve speciální a praktické škole Diakonie v Čáslavi tráví každý všední den od osmi hodin ráno do půl druhé odpoledne. Matyho a jeho sedm spolužáků s různým mentálním postižením má ve třídě na starosti učitelka Štěpánka Zumpfová. V místnosti je interaktivní tabule nebo takzvaný autistický box, který pomáhá hlavně s organizací úkolů.

Na otázku, jestli chodí rád do školy, odpovídá Maty stručně: „Jo.“ Vyučování skončilo a Štěpánka Zumpfová chápe, proč si právě teď nechce moc povídat: „Maty už ví, že je čas jít domů. Ví, že skončilo vyučování, byl oběd, pohrál si tu, byla družina a teď se odchází.“

Čtěte také

Do školy chodí Maty od září 2021. „Naše třída je určena pro děti prvního stupně, popisuje paní učitelka. Je to třída asi o polovinu menší než běžné třídy, máme tu gauč, kde si můžou děti odpočinout a je tu barevně vymalováno.“ 

Autistický box

Kromě hraček a interaktivní tabule je Matyho třída vybavena taky autistickým boxem, který slouží k organizaci práce. Po stranách lavice jsou skříňky s volnými poličkami.

„Je to lavice pro děti s autismem. Základem toho je, že oni se naučí systém – vlevo mám práci, teď před sebou pracuji, vpravo odkládám hotovou práci. My box využíváme jen částečně. Maty zvládá vyučování v běžné lavici,“ vysvětluje Štěpánka Zumpfová.

Matyáše popisuje jako motor třídy, který její dynamiku zrychluje: „Maty je fajn kluk – je veselý, rád si hraje. Zvládá hru s dětmi. Je tu od září a zapadl sem velmi dobře. Maty tu naši třídu zrychluje. Je sám velmi energický a chce, aby už se všechno udělalo, odučilo, nasvačilo, aby se šlo na oběd a na vycházku.“

Speciální škola Diakonie Čáslav

Možnosti po speciální škole

Speciální škola má devět ročníků, Matyáš chodí do druhé třídy. Například v češtině se teď spolu se spolužáky snaží spojit písmena do slabik. Jsou právě u písmene M.

„Maty sice navštěvuje speciální školu, ale je vzdělávaný podle vzdělávacího programu základní školy pouze s minimálními výstupy. To je téměř to samé jako na ZŠ, popisuje Štěpánka Zumpfová, která je zároveň zástupkyní ředitele čáslavské školy.

Speciální škola Diakonie Čáslav

Jeho startovací pole je velice široké. Pokud by zvládl všech devět ročníků, tak může pokračovat na střední školu. Ale co bude za sedm osm let, to nikdo nedokáže odhadnout. Například v páté šesté třídě mají děti v tomto programu dějepis, přírodopis, zeměpis. Uvidíme, jak to půjde Matymu dál.“

Maty je v dobrých rukách

Do školy Diakonie Čáslav pro Matyho jezdí maminka Gabriela Průšová. Její syn je podle ní z vyučování nadšený: „Matyáš konečně chodí někam, kde ho to strašně baví, kde má kamarády a kde se rozvíjí. Mám o to větší jistotu, že je v dobrých rukách, a to je pro mě nejdůležitější.“

Gábina si netroufá odhadovat, jak to bude s Matyášem například v jeho dvaceti letech. „Žijeme tady a teď a dokážeme plánovat tak maximálně dva měsíce dopředu. Samozřejmě bych si přála, aby chodil do kina, do divadla, šel s kluky na pivo. Měl třeba přítelkyni. Ale nedokážu docílit, aby se to stalo. Ta situace je taková, jaká je. U Matyáše se to mění ze dne na den. Hlavně si přeji, aby byl šťastný a zdravý, ať už je to kdekoli.“

Spustit audio

Související