Lyžování pod Pradědem

20. prosinec 2009
Po Česku

Nejvýše položené lyžařské středisko v České republice nenajdete v Krkonoších, ale pod nejvyšší horou Jeseníků - Pradědem. Právě díky své poloze nabízí Ovčárna pod Pradědem návštěvníkům ideální sněhové podmínky po celých pět až šest měsíců v roce a na své si zde přijdou jak milovníci sjezdového, tak běžeckého lyžování

"Nacházíme se na Ovčárně, ve výšce zhruba 1300 metrů nad mořem. Jsme v nejvyšší dopravně dostupné části Hrubého Jeseníku," představuje důvěrně známou lokalitu Jaroslav Tejnský, vedoucí střediska Horské služby na Ovčárně, a pokračuje:

"Na dohled je nejvyšší hora Moravy a Jeseníků vysoká 1492 metrů - Praděd. Nad námi jsou Petrovy kameny, kde začíná hlavní hřeben směrem ke Skřítku. Odsud je přístupová cesta na Praděd - jak v zimě, tak v létě. Pokračujeme pak dál směrem ke Švýcárně na další část hřebenové trasy, směrem k Červenohorskému sedlu a eventuálně Keprníku a na Ramzovou."

Charakteristika areálu - Ovčárna pod PradědemNadmořská výška: 1200-1440 m
Počet a délka sjezdovek: 9 - 4,5 km
lehké / střední / těžké: 5 / 3 / 1
Lanovky / vleky: 0 / 6
Délka běžeckých tratí: více než 30 km
Internetové stránky: www.figura.cz

Název místa, Ovčárna, pochází opravdu od příbytku ovčáků. Ta zdejší ovčárna byla už roku 1863 tak dobře vybavena, že tu výletník našel vedle nezbytného chléva pro ovce i byt ovčáka, inspekční pokoj a místnost na zpracování mléka. To popíjeli hlavně pacienti nedalekých lázní Karlova Studánka.

Horní nádrž elektrárny Dlouhé stráně a Praděd v pozadí

Ovčárna pod Pradědem se záhy stala oblíbeným místem schůzek lesníků a útočištěm studentů a profesorů při jejich přírodozpytných vycházkách. S rozvojem turistiky ve druhé půli 19. století se právě Ovčárna proměnila na jedno z mála míst na hřebenech, kde si turisté mohli odpočinout a najít útočiště před nepohodou. Dostali tu i jednoduchou stravu a nouzový nocleh.

Ceny skipasů - Ovčárna pod Pradědemcelodenní
dospělý: 400 Kč
dítě: 300 Kčtýdenní
dospělý: 2.100 Kč
dítě: 1.300 Kč

"Na Ovčárně stojí už léta hotel Ovčárna - vojenská zotavovna, která slouží k rekreaci, ale i pro veřejnost. Nachází se zde také hotel Figura a chata Sabinka, což jsou soukromé objekty pro turisty," popisuje Jaroslav Tejnský.

Najdeme tu i objekt Horské služby. Zatímco k němu stoupáme čerstvě napadlým sněhem, je čas zeptat se na možnosti lyžování na Ovčárně a na Pradědu.

"Kolem Ovčárny jsou upravována kolečka, kde se konají různé přebory. Magistrála Ovčárna - Červenohorské sedlo bývá strojově upravena po celou zimu. Běžecké lyžování na přírodním sněhu je zde možné vlastně nejdřív v republice. Když sněhu přibude, je od určité výšky povolen provoz vleků, kterých je tady v oblasti Ovčárny celkem šest. Jejich provoz bývá ukončen k 30. dubna," popisuje možnosti lyžování v oblasti Jaroslav Tejnský.

Ovčárna se totiž nachází v Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a právě k tomuto datu končí výjimka povolující provoz vleků. Do té doby je to ovšem ráj zimních sportů.

Zobrazit skiareál Ovčárna pod Pradědem na větší mapě

Dopravní dostupnost - Ovčárna pod PradědemPříjezd autem od Rýmařova:
V Rýmařově se vydáte na sever směrem na Horní Moravici po silnici II/445. Po ní pokračujte až na křižovatku se silnicí II/450 u hotelu Hvězda před Karlovou Studánkou. Zde odbočte vlevo na silnici třetí třídy. Po ní dojedete po cca 5,5 km přímo na velké parkoviště u skiareálu Ovčárna.
Cesta je dlouhá 22 km.Příjezd autem od Jeseníku:
Z Jeseníku pojedete směrem na jih po silnici II/44 směrem na Bělou pod Pradědem. Po průjezdu obcí odbočte mírně vlevo na silnici II/450 a pokračujte do Karlovy Studánky. Po stejné silnici opusťte Karlovu Studánku a pokračujte až k hotelu Hvězda na křižovatce se silnicí II/450. Zde odbočte ostře vpravo na silnici třetí třídy. Po ní pokračujte cca 5,5 km až k parkovišti ve skiareálu Ovčárna.
Při naplnění kapacity parkoviště lze využít hlídané záchytné parkoviště Hvězda vzdálené cca 5,5 km, odkud jezdí do skiareálu skibus.
Cesta je dlouhá 29 km.Příjezd vlakem/autobusem:
Do skiareálu jezdí skibus z Karlovy Studánky, z Krnova a Bruntálu i z Ostravy a Opavy nebo Olomouce. Na Ovčárnu se lze dostat také kyvadlovou autobusovou dopravou z Brna, Prostějova a Olomouce a z Karlovy Studánky.