Levně a tiše? Na elektřinu

16. červen 2010

Od chvíle, kdy se na českém trhu objevil první elektroskútr, tedy motorka na čistě elektrický pohon, uplynulo už pár let. Za tu dobu vývoj urazil velký kus cesty. Objevily se nové, lepší typy akumulátorů, ceny šly dolů a dojezd elektrických skútrů se prodloužil. Prodeje motocyklů se spalovacími motory v poslední letech klesaly, ale u elektroskútrů je tomu naopak. I v době krize se jich prodává víc a víc. Důvod je jasný - téměř nulové povozní náklady.

První elektroskútry byly zkonstruovány a začaly se vyrábět, jak jinak, ve Spojených státech amerických. Nejvíce elektrických motorek však jezdí v Číně, která je také jejich největším výrobcem. I v Česku je drtivá většina elektroskútrů „Made in China“. Podle Petra Drahovzala z mělnické firmy Akumoto je to překvapivě dobrá reference. „Spousta lidí se čínských výrobků nebo výrobků vyrobených v Číně obává. Ovšem je nutné říct, že v Číně je tento druh motoru a motocyklů velmi běžný. Navíc Čína je v podstatě jediným výrobcem těchto elektrických skútrů. Navíc ve velkých čínských městech, jako jsou Šanghaj nebo Hongkong, jsou zakázány motorky se spalovacími motory a povoleny jsou pouze ty s elektrickým pohonem.“

Elektroskútry jsou téměř bezúdržbové - nemusíte měnit olej, tankovat benzín nebo měnit řemen. Jednoduchý elektromotor je vsazen přímo do zadního kola a za celou dobu životnosti skútru na něj nesáhnete. „Je to absolutně jednoduchý systém, nejsou tam žádné pohyblivé části jako u spalovacích motorů, tudíž máte téměř nulovou pravděpodobnost, že se motor porouchá.“

Srdcem elektrického skútru je akumulátor. Ten prošel a prochází největším vývojem.

„Akumulátor je věc, která se dá stále vyvíjet. Podíváme-li se na počátek éry elektroskútrů, existovaly křemíkové akumulátory s maximální životností pět let, a navíc byly extrémně těžké. V současnosti jsou na trhu akumulátory s životností 10 až 12 let a s poloviční váhou. Doufáme, že se víc zapojí automobilový průmysl, který by mohl cenu akumulátorů výrazně snížit.“

Velkou výhodou nových akumulátorů - alespoň u skútrů od společnosti Akumoto - je, že se dají z motorky vyndat a doma pohodlně nabít v nabíječce. Nabíjení trvá pár hodin a podle typu akumulátoru lze na jedno nabití ujet od 50 do 140 kilometrů.

Nabíječka na dobíjení akumulátoru elektroskútru

Firma Akumoto vsadila na elektroskútry slabších výkonů, které pořídíte za poměrně nízké ceny. Takové se prodávají nejvíc, protože k jejich řízení stačí řidičský průkaz na malou motorku. My jsme si na zkoušku vybrali skútr s výkonem pouhých 1,5 kilowattu. Rozjezd byl opravdu zážitkem, protože ze skútru se začal linout zvuk podobný tramvaji. Skútr však překvapivě rychle akceleroval. Bez potíží jsem na rovince dosáhl maximální 50kilometrové rychlosti, víc skútr jede už jen z kopce. Naopak v prudším stoupání rychle ztrácí sílu a jede pomalu. Cestou jsem budil velkou pozornost, protože skútr za jízdy nevydává téměř žádný zvuk a kolemjdoucím to nějak nejde do hlavy.

Jasné je, že elektrický skútr je plnohodnotný dopravní prostředek do města. Jeho provoz je velmi levný - okolo pěti korun na sto kilometrů. Masivnímu rozvoji brání zatím poměrně vysoké pořizovací ceny - námi testovaný skútr stojí okolo padesáti tisíc korun. Ceny však každým rokem klesají, tak uvidíme, na jakou úroveň se dostanou za pár let.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kolekce krátkých rozhlasových her přinášejících nová dobrodružství Sherlocka Holmese a Dr. Watsona.

Jiří Hošek, bývalý zpravodaj Českého rozhlasu

15 případů Sherlocka Holmese

15 případů Sherlocka Holmese II.

Koupit

15 skvělých klasických případů Sherlocka Holmese, Případ Codex Euricianus, Případ s Lví hřívou, Případ s motýly Hilesia, Případ s Homo ludens a další v podání vynikajícho Miloše Kopeckého a neméně báječho sekundanta Vladimíra Ráže.