Labe a Vltava budou sloužit turistice i příměstské dopravě

30. září 2011
Zblízka

Přeplněné autobusy nebo vlaky ve středních Čechách, kterými každé ráno jezdí tisíce lidí do práce, by už brzy mohly mít konkurenci. Zástavky městské hromadné dopravy by částečně nahradila vodní mola s motorovými čluny a přepravní lodě by brázdily každé ráno Labe. Středočeská města navíc chtějí na jedné z nejdelších řek vybudovat hustou turistickou dopravu.

„Problémy jsou jen v noci nebo za mlhy, jinak řeka je v pořádku, i když se v poslední době trochu zanáší,“ vysvětluje zkušený kapitán Jan Šubrt. V malé kajutě výletní lodi Krále Jiřího má prostorný výhled po celém toku řeky Labe. Kapitán se čtyřicetiletou praxí na Labi i Vltavě jednou rukou drží kormidlo, druhou ukazuje na klidnou hladinu, po které pluje loď ze středočeských Poděbrad do Nymburka.

„Tady nad zdymadlem se někdy za první republiky těžil písek. Hloubka je tu asi šest nebo sedm metrů,“ popisuje Jan Šubrt zákoutí toku Labe na trase výletních lodí z Poděbrad do Nymburka. „Lodě tu téměř nejezdí, a tak tu nenastávají ani hororové situace,“ dodává.

Zatím poklidný úsek Labe ve středních Čechách, kde projede jednou za hodinu výletní loď a jinak hladinu rozvíří jenom kachny, by brzy mohl být frekventovanou vodní tepnou. Města na Labi nedávno podepsala memorandum o spolupráci a podpoře vodní turistiky.

Vizionářský projekt v Poděbradech

Poděbradský starosta Ladislav Langr pozoruje ze břehu pod zámkem zástup lidí, který se hrne na místní výletní loď. Doufá, že jednou jich z města bude odjíždět mnohem více.

„Jde o vizionářský projekt. Chceme vytvořit spojení od pramene až, když to přeženu, do Severního moře. S lodní dopravou spojíme také cykloturistiku podél břehů,“ podotýká Ladislav Langr. Svůj vzor pro tento projekt vidí ve francouzské turistice okolo velkých toků, kde se kombinuje soukromá vodní turistika a cykloturistika.

Zájem o vodní turistiku je prý velký. Když je hezké počasí, na poděbradské výletní lodi se Michal Vršovský, který obsluhuje turisty, ani na chvíli nezastaví. „Jezdíme každý rok pět pravidelných plaveb každý den, obvykle hodinové okružní jízdy,“ popisuje Michal Vršovský.

Lodě chce využívat také Nymburk, a to nejen pro výletníky. Město si pronajímá molo, odkud by kromě parníků odrážely i lodě, které dovezou lidi do okolních měst za prací. Vodní doprava jako MHD dobře funguje už v Praze a denně se s ní do zaměstnání dopravují desítky lidí.

V Praze slouží přívoz těm, kteří nespěchají

„Líbí se mi možnost dopravy i jinak než klasickou MHD. Je to relaxace, pokud někam vyloženě nespěcháte,“ komentuje dopravu přívozem pasažérka Petra Dočkalová.

„Stejně jako Vltavu, ovládne i Labe hustší provoz,“ říká k tomu Hynek Beneš ze Státní plavební správy. „V minulosti byla na Labi jen běžná přeprava uhlí pro elektrárnu Chvaletice, takže vodní cesta mezi Mělníkem, Poděbrady a Nymburkem až do Přelouče garantuje dostatečnou plavební hloubku. Je třeba, aby tu byl provozovatel nebo pracovník, který má koncesi k provozování lodní dopravy,“ dodává.

Brzy by tak jedna z nejdelších českých řek mohla na vlnách povozit více turistů než doposud. Stát chce rozvoj plavby na Labi podporovat i finančně. Ze svého rozpočtu si však v případě vodní turistiky budou muset připlatit i města.


Zvětšit mapu: výletní loď Krále Jiřího zatím pluje 5x denně z Poděbrad do Nymburka nebo k soutoku s Cidlinou

autor: pbe
Spustit audio