Křišťálové lustry vyšly z módy, fandím skleněnému minimalismu, přiznává podnikatel, který vyváží sklo do světa

26. prosinec 2021

Skleničku sice vlastnoručně vyrobit neumí, přesto šíří slávu českého skla, co se dá. „Vždy jsem víc vymýšlel hlavou než rukama,“ usmívá se v rozhovoru s Patricií Strouhalovou Lukáš Klimčák, podnikatel v oblasti designu skla, který do světa vyváží vlastní značku skla.

Například Britové vaši značku milují. Čím to je?

Mají rádi barvy a textury, takže jsme tam začali vyvážet barevné sklo s reliéfem, optickým dekorem. To k nim velmi promlouvalo. Mají kulturu stolování, takže na to hodně dají a sklo se v Británii začalo velmi dobře prodávat. 

Lukáš Klimčák

Britové rádi investují do svých domácností a nevadí jim za to utrácet peníze. A za ruční výrobu si člověk musí říct adekvátní peníze, protože čas tomu věnovaný je dlouhý. Než sklenička dojde z výroby do balírny, trvá to až týden.

Jak přemýšlíte o tom, co by se mohlo líbit?

Nechávám to na kreativním řediteli Františkovi. Vždy mi byl blízký minimalismus, mít méně je někdy více, na to myslíme i s novými řadami výrobku.

Považujete něco ze skla vysloveně za ošklivé?

Myslím, že přežité jsou opulentní věci, velmi barevné, pestrobarevné plastiky. Bylo to populární v minulém století. Stejně jako křišťálové lustry – líbí se mi cesta minimalismu i v osvětlení, a ne jít cestou, která tu byla po několik staletí.

Jak vzniká skleněný design? A jaké ohlasy má české sklo ve světě? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio

Související