Křišťálové lustry vyšly z módy, fandím skleněnému minimalismu, přiznává podnikatel, který vyváží sklo do světa

26. prosinec 2021

Největší audioportál na českém internetu

České sklo | Foto: Filip Jandourek

Opulentní sklo je přežitek, méně je někdy více, soudí podnikatel s českým sklem

Skleničku sice vlastnoručně vyrobit neumí, přesto šíří slávu českého skla, co se dá. „Vždy jsem víc vymýšlel hlavou než rukama,“ usmívá se v rozhovoru s Patricií Strouhalovou Lukáš Klimčák, podnikatel v oblasti designu skla, který do světa vyváží vlastní značku skla.

Například Britové vaši značku milují. Čím to je?

Mají rádi barvy a textury, takže jsme tam začali vyvážet barevné sklo s reliéfem, optickým dekorem. To k nim velmi promlouvalo. Mají kulturu stolování, takže na to hodně dají a sklo se v Británii začalo velmi dobře prodávat. 

Lukáš Klimčák

Britové rádi investují do svých domácností a nevadí jim za to utrácet peníze. A za ruční výrobu si člověk musí říct adekvátní peníze, protože čas tomu věnovaný je dlouhý. Než sklenička dojde z výroby do balírny, trvá to až týden.

Jak přemýšlíte o tom, co by se mohlo líbit?

Nechávám to na kreativním řediteli Františkovi. Vždy mi byl blízký minimalismus, mít méně je někdy více, na to myslíme i s novými řadami výrobku.

Považujete něco ze skla vysloveně za ošklivé?

Myslím, že přežité jsou opulentní věci, velmi barevné, pestrobarevné plastiky. Bylo to populární v minulém století. Stejně jako křišťálové lustry – líbí se mi cesta minimalismu i v osvětlení, a ne jít cestou, která tu byla po několik staletí.

Jak vzniká skleněný design? A jaké ohlasy má české sklo ve světě? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Patricie Strouhalová , als

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.