Konec „šmejdů“ v energetice? Pomůžou dobrovolná pravidla na ochranu zákazníků, říká ministr průmyslu a obchodu

31. říjen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Karel Havlíček

Přibývá lidí, kteří si stěžují na nepoctivé zprostředkovatele energií. Písemně, osobně nebo telefonicky se za rok na ČOI obrátí asi 10 tisíc lidí.  I proto vznikla Deklarace účastníků trhu s plynem a elektřinou na ochranu spotřebitelů.

V deklaraci se jednotlivé společnosti zavázaly k dodržování pravidel, která mají přispět ke kultivaci prodeje energií v Česku. V platnosti je od začátku července.

„Deklarace je pouze jedním z nástrojů. Do určité míry jsme zavázali všechny hlavní dodavatele, že se budou chovat korektně. Je to ale jen jeden z kroků,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). Právě ministerstvo průmyslu a obchodu bylo jedním z iniciátorů Deklarace účastníků trhu s plynem a elektřinou na ochranu spotřebitelů.

Obsah deklarace lze shrnout do tří klíčových oblastí: transparentní komunikace se zákazníkem, jednoznačné a férové podmínky smluvního vztahu a kontrola a regulace fungování zprostředkovatelů prodeje energií.

Čtěte také

Šmejdské praktiky

Radiožurnál ale nedávno zjistil, že ne všechny společnosti, které jsou na seznamu deklarace, se pravidel stoprocentně drží. Například Česká obchodní inspekce v současné době vyměřuje pokutu společnosti Centrální výběrová řízení. Její pracovníci se totiž vydávali za inspektory ČOI. 

Tato společnost je ale stále signatářem deklarace. „Pokud se definitivně prokáže, že to tato firma udělala, bude ze seznamu vyřazena,“ slibuje ministr.

autoři: Jiří Chum , als
Spustit audio

Související