Kazítko? Nikdo ho nikdy neviděl. Ale existuje, říká zakladatel projektu Opravme Česko

21. leden 2019

Existuje bájná součástka zvaná lidově kazítko? Prý ano. Alespoň tomu nasvědčují zkušenosti opravářů, kteří se společně s Janem Charvátem podílejí na projektu Opravme Česko. Přímo Jan Charvát k tomu v rozhovoru s Lucií Výbornou dodává: „Dělali jsme průzkum mezi spotřebiteli a 75 procent z nich uvedlo, že se setkalo s tím, že se výrobek rozbije krátce po uplynutí záruční doby.“ 

Zařízení, která se těsně po záruční lhůtě rozbijí. Úmysl, nebo nutná daň spotřebnímu věku?

03804102.jpeg

Existují součástky, které zkrátí životnost výrobku zhruba na dobu záruky? Jak tato „kazítka“ vůbec mohou vypadat? A je možné se proti nim nějak bránit?

Ovšem nepředstavujte si „kazítko“ jako jedinou součástku, na kterou by bylo možné ukázat prstem. Podle Jana Charváta je to komplikovanější. „Například zástupce výrobců tvrdí, že kazítko je jako lochneska – nikdo ho nikdy neviděl. A má vlastně pravdu. Nejde ho vymontovat a najít. Jde spíš o soubor výrobních postupů, materiálů a způsobů výroby.“

Zmiňuje i konkrétní příklad. Místo šroubů se dnes třeba používají nýty, což znamená, že uživatelé výrobek nemohou rozmontovat. Když pak přijde porucha, nemůžeme si výrobek opravit sami (i když by stačilo třeba jen vyměnit malou součástku). Místo toho musíme jít a koupit výrobek úplně nový.

Opravy i svoz zdarma

I tohle se Jan Charvát snaží změnit. Se svými projekty opravarna.cz a Opravme Česko se nezaměřuje jen na opravy starších věcí, ale i na kultivaci trhu. „Podporujeme tlak zdola a snažíme se lidi vzdělávat, aby věděli, co kupují. Pracujeme ale i s prodejci a legislativními subjekty,“ shrnuje.

Nejčastěji se opravují telefony a počítače, na druhém místě jsou kuchyňské spotřebiče a předměty, ke kterým mají lidé vztah.
Jan Charvát o projektech Opravarna.cz a Opravme Česko

Momentálně Jan Charvát v rámci svých projektů spolupracuje s více než tisíci opraváři. „Jsou to senioři, kteří si chtějí přivydělat, ale i odborníci z profesionálních servisů, kteří se zaměřují třeba na mobily. Naše unikátnost je, že spolupracujeme s oběma těmito skupinami,“ říká s tím, že nabízejí opravy jak levných hraček, tak drahých počítačů. A nově pro velkou část opravovaných předmětů nabízejí i svoz zdarma.

Planeta je jen jedna

Ke starším, rozbitým věcem přitom podle jeho zkušeností různí lidé přistupují různě. Zatímco třeba ti starší bývají sentimentální a přiklánějí se k opravě, současná nejmladší generace to už má jinak. „Tlak reklamy je nutí mít každé dva roky nový telefon. A kdo ho nemá, je v určitých kruzích out.“

Lidé nechtějí jen konzumovat. 90 % lidí preferuje informaci o opravitelnosti už při nákupu. A chce si nechat výrobek opravit.
Jan Charvát o projektech Opravarna.cz a Opravme Česko

Není to ale černobílé. Osvěta prý začíná působit i na nejmladší spotřebitele, kteří si tak začínají uvědomovat, že planetu máme jen jednu. „V oceánech už byly identifikovány tři nebo čtyři ostrovy plastu větší než Francie. Alarmující je i to, že v Česku se stále 45 procent výrobků skládkuje,“ upozorňuje Jan Charvát. „Ten problém tu je. A pokud se za pár let nechceme topit v odpadcích, měli bychom s tím něco dělat.“