Jaké postavení mají v české společnosti ženy podnikatelky

16. listopad 2005
Vaše téma

Během dneška jsme vám nabídli příběhy, které mohly naznačit, jaké je postavení žen podnikajících v Čechách a na Moravě. Byly to modelové situace, aby doplnily teorie socioložky akademie věd Aleny Křížkové, která je autorkou studie o životní strategii podnikatelek v přelomu tisíciletí.

Alena Křížková: Když to podnikání máme většinou spojeno s nějakým finančním ziskem zejména, tak se ukázalo, že tohle je hlavní motivací pro muže. Pro ženy to ani tak zase důležité nebylo. Pro ženu bylo důležité zkusit si něco, o čem dlouho snila, zkusit si něco nového, dokázat si, že jsem schopna podnikat samostatně.

Michaela Vetešková: Postavit se na vlastní nohy chtěla Erika Řezníčková, která přišla o práci, když onemocněla. Jakmile se uzdravila, rozhodla se vyplnit svůj profesní sen a být na druhých nezávislá.

Erika Řezníčková: Vždycky jsem chtěla nějaký vlastní provoz. No a jelikož jsem si potřebovala přivydělat, tak kamarádka chtěla upéci nějaký dortíčky, protože jsem to dělala ráda. No tak samozřejmě, že jsem okamžitě kývla.

Michaela Vetešková: Podnikat v oboru pekařství umožnila také skutečnost, že její dítě už odrostlo. Sociologické studie potvrzují, že pouze necelá pětina žen nemá problémy s harmonizací pracovní a rodinné zátěže. Obdobím, které rodiče identifikují jako nejvíce problémové je do věku šesti let dítěte. Potvrzuje to také Denisa Lalošáková ze Vsetína. Před deseti lety spolu se svým manželem založili Fitnes centrum. Pracovat v něm nepřestala, i když nastoupila na mateřskou dovolenou.

Denisa Lalošáková: Jsem pořád v cuku letu.

Michaela Vetešková: Máte rok a půl starou holčičku. Jak dlouho takhle žijete?

Denisa Lalošáková: Deset let.

Michaela Vetešková: Bylo to lepší bez dítěte nebo s dítětem? Je to asi naivní otázka, ale přesto se vás zeptám.

Denisa Lalošáková: No tak s dítětem je to určitě složitější. Zase je to o to veselejší, takže je to takové, prostě není to takový stereotyp, jak býval dřív.

Michaela Vetešková: Společným znakem úspěšných podnikatelek matek je manželova podpora a pomoc doma. Častěji podnikají v oborech, kde nemají žádné zkušenosti a kvalifikaci. A možnost kombinovat práci a rodinu, když už se rozhodnou současně pracovat a mít malé dítě. Nejčastěji podnikají v oblasti sociálních služeb a zdravotní péče. Pavla Holubová vystudovala vysokou školu zahradnictví a po jejím dokončení si v Praze otevřela květinářství. Nyní, po šesti letech, se svými společníky spravuje květinářství čtyři a zaměstnává 12 lidí.

Pavla Holubová: Je to určitý způsob seberealizace pro ženu a proč nepodnikat? Nepodnikat asi v tu chvíli, pokud opravdu se chci věnovat tomu jedinému a to je rodina a rodinné zázemí, protože opravdu to ten čas jakýsi bere a doma by to nebylo sto procentní.

Michaela Vetešková: Je vám necelých 30. Co budete dělat, až budete chtít založit rodinu?

Pavla Holubová: Budu doufat, že budu mít tak dobré zaměstnance, že to půjde na chvíli beze mne nebo jen částečně se mnou.

Michaela Vetešková: Její slova potvrzují další teorii sociologů, že ženy se jako podnikatelky chovají vůči svým podřízeným víc přátelsky než muži podnikatelé a snaží se, aby ve firmě panovala rodinná atmosféra.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ela
Spustit audio

Více z pořadu