Jak vytáhnout obyvatele měst z aut? Komfort cestujících zajistí kombinace MHD a taxislužby

23. duben 2020
Podcast Budoucnost R

Spoluzakladatel společnosti Liftago Juraj Atlas chce znovu změnit způsob, jakým se pohybujeme po městě. Jeho služba Mileus spojuje výhody městské hromadné dopravy a taxislužby, a chce tak ulevit ulicím měst přetíženým automobilovou dopravou.

Mileus vám po zadání požadované adresy najde nejrychlejší spojení pomocí městské hromadné dopravy, a pokud to cestu urychlí, spočítá, na které zastávce máte vystoupit, a na dané místo a čas vám objedná taxi, které vás doveze až do cíle.

Čtěte také

Nová služba tak zkrátí čas strávený čekáním na spoje, které na sebe přímo nenavazují, a pokud nebydlíte přímo v dosahu zastávky hromadné dopravy, ušetří vám i cestu pěšky domů.

Nápad dostal Juraj Atlas při vlastních cestách po městě. Je hodně lidí, kteří už to samé praktikují, ale manuálně, říká. „Problém, který řeší, je, že nevědí, kde je nejlepší vystoupit,“

„Když vystoupíte blízko centra města, je větší pravděpodobnost, že taxi přijede brzy. Ale zase trasa taxíkem bude celkem dlouhá a zaplatíte víc. Na druhou stranu když vystoupíte příliš pozdě, může se vám stát, že už tam žádné taxi nepojede nebo na něj budeme čekat třeba 15 minut.“

Domů z práce rychle a pohodlně

Juraj Atlas, spoluzakladatel služby Liftago a Mileus

Na Západě začínají podobné služby, jako je Liftago, vytahovat lidi z MHD. Optimalizované taxislužby zkvalitnily nabídku, snížily cenu a zvýšily důvěru lidí v tento typ služby. Dochází proto k tomu, že taxi využívají i lidé, kteří by jinak jeli MHD.

Prvotní cíl snížit počet osobních aut, která do města přijíždějí, se tedy nedostavil. Vrátit se k němu chce právě projekt Mileus. „Spousta lidí, kteří ráno sednou do vlastního auta a jedou jím do centra města, to nedělají kvůli ránu ani kvůli dennímu pohybu po městě, ale kvůli večernímu návratu domů,“ přibližuje Juraj Atlas.

Unavení lidé vracející se z práce nejsou ochotní připravit se o komfort cesty autem. Mileus chce vyjít vstříc právě těmto zákazníkům a garantovat jim pohodlný návrat domů. Právě komfort je největší přidanou hodnotou nové služby, konstatuje Juraj Atlas.

Čtěte také

Všichni ušetří?

Na kombinovanou přepravu by si podle Juraje Atlase nemuseli stěžovat ani taxikáři ani dopravní podnik. V okrajových částech měst by mohlo dojít ke zlepšení vytíženosti taxislužeb, Provozovatel MHD by zase mohl pokles počtu cestujících na periferii mohl kompenzovat redukováním spojů, a tím ušetřit.

Juraj Atlas si uvědomuje, že podobné přenastavení způsobu osobní přepravy ve městech a na jeho okrajích je běh na dlouhou trať. Cestujícím potrvá, než si na nové možnosti zvyknou. „Ale jednoho dne si uvědomí, že musí začít používat MHD, aby se jim ve městě žilo lépe,“ věří zakladatel služby Mileus.

Jaké poučení by si měli z konceptu Mileus vzít současní zastupitelé měst a obcí? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R s Jurajem Atlasem.

autor: Vojtěch Koval
Spustit audio

Související