Ivan Pilný

10. duben 2009

O podnikání v Česku mluvila Lucie Výborná s byznysmenem Ivanem Pilným, bývalým ředitelem Microsoftu a předsedou představenstva Českého Telecomu, který je v současnosti v pořadu České televize Den D jedním z pěti investorů, kteří posuzují nápady soutěžících usilujících o podnikatelskou dráhu. "Ten pořad kromě toho, že má lidi něco naučit, tak musí být i úsměvný, takže občas jsme se zasmáli. Kupodivu i absolventi MBA přicházeli s kuriózními věcmi," říká Ivan Pilný, který po 11. hodině odpovídal v on-line rozhovoru. V sobotu 11. dubna bude hostem specialistka v oboru alergologie Blanka Haindlová.

Ivan Pilný ocenil všechny účastníky projektu Den D, dokonce i ty, kteří přišli s problematickými nápady: "Něco riskli, nešli sedět do hospody a brát podporu v nezaměstnanosti, ale něco zkouší. Přišli s nějakým nápadem a byť nebyl úplně dobrý, anebo dotažený, tak jim zpětně blahopřeju a chtěl bych, aby takových lidí bylo více."

"Trochu jsem zanevřel na slovo know-how, protože spousta lidí přišla do soutěže s polotovary, které neměli chráněné, rozmyšlené a říkali tomu know-how. Takže po nějaké době natáčení se nám při tom výrazu vždy protočily panenky," popisuje Ivan Pilný nedostatky projektů některých účastníků soutěže Den D a doplňuje: "Byli tam také charismatičtí podnikatelé, ale když chcete peníze, tak jenom charisma nestačí."

Lucie Výborná ve vysílání citovala výrok Ivana Pilného: "Narodil jsem se jako originál a zemřel jako kopie. Móda a hlavně peníze stojící za ní nám diktují, kdo je a kdo není in. Historie ukázala, že vystoupit z řady je trestné a konzumní společnost do nás valí výrobky, které nepotřebujeme a které se lišší jen obalem nebo tím, která celebrita je propaguje." Co přivedlo podnikatele Ivana Pilného k této myšlence?

"Nezatracuji peníze, protože jsem byl většinu svého života chudej a vím, že je to nepraktický. Peníze jsou v byznysu v tomto okamžiku možná nejpoužitelnějším kritériem jeho úspěšnosti. Takže konzumní společnost nezatracuju, ale začal jsem si uvědomovat, že člověk, který se stále obklopuje věcmi, které zdánlivě potřebuje, se stává jejich otrokem. Doufejme, že každý z nás dříve nebo později v životě dospěje k podobnému poznání, a pak to lidé, kteří dělají marketing, budou mít s námi těžší," tvrdí Ivan Pilný.

Čím se zabývá platforma TUESDAY Business Network, kterou Ivan Pilný vede a v čem se podobá projektu Den D? Více informací a všechny odpovědi Ivana Pilného najdete v záznamu rozhovoru.

Záznam rozhovoru s Ivanem Pilným i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: peč
Spustit audio