I německé dálnice trápí kolony

24. červenec 2009
Zblízka

Čelo německého řidiče se orosí v okamžiku, když v rozhlasovém přijímači zazní slovo Stau, zácpa. Jakkoli jsou dálnice u našich západních sousedů hodné superlativů, náporu osobních aut a kamiónů někdy neodolají. Letošní léto by prý co do množství kolon mohlo překonat všechny negativní rekordy.

"V loňském roce bylo na německých dálnicích hlášeno 130 000 kolon o celkové délce 375 000 kilometrů. Letos má být ještě podstatně hůř. Na údržbu a rozšíření dálniční sítě letos poputuje 12 miliard eur, a tak se v letních měsících masivně staví," říká Richard Schild ze spolkového ministerstva dopravy.

"1,1 miliardy půjde na začátek nebo urychlení prací na 63 velkých dálničních staveništích. Na některých frekventovaných místech půjde o rozšíření čtyřproudých úseků na šestiproudé. Snažíme se maximálně využívat hezkého počasí, kdy se dá optimálně pracovat se stavebním materiálem a ne v zimě při -30°C," představuje plány na řešení problémů s kolonami Richard Schild.

"Stavíme pro lidi a v čase hospodářské krize udržujeme tisíce pracovních míst, a tak prosím řidiče, aby pro to měli pochopení," apeluje na motoristy představitel ministerstva.

Celostátní výčet kolon delších než jeden kilometr teď na rozhlasových stanicích trvá často déle než dvě minuty. Oslovené německé řidiče nechávají k mému překvapení podobná hlášení a katastrofické vize poměrně chladnými.

"Člověk s tím prostě dopředu počítá, že v nějaké zácpě může uvíznout. Neřekl bych, že jsem přímo uvolněný, ale prostě se s tím musíte smířit. Nemáte žádnou jinou volbu," krčí rameny jeden z motoristů.

"Mě zlobí hlavně dálnice A1, kde je mezi Hamburkem a Brémami 73,5 kilometru stavenišť. Tamtudy se prostě nedá rozumně projet. Snažíme se zácpám předcházet tím, že vyjíždíme na dovolenou hodně brzy, pokaždé v pět hodin," prozrazuje jeden severoněmecký řidič.

Pojďme se na jeden z nechvalně proslulých úseků podívat. Části dálnice A2 mezi Braunschweigem, Hannoverem a dále na Dortmund se v policejním žargonu přezdívá "Warschauer Strasse", Varšavská ulice. "To podle neobyčejně velkého množství kamiónů z východní Evropy," vysvětluje mi ředitel zdejší dálniční policie Knut Hallmann.

"Problém v oblasti Hannoveru spočívá v tom, že tu máme 18 dálničních sjezdů a křižovatek. Kvůli sjíždějícím a najíždějícím autům tady máme velký potenciál vzniku nehod. V roce 2007 jsme jich tu měli 4000. Není divu, protože oběma směry projede denně 120 000 vozidel," dodává Knut Hallmann.

"Díky kampani v médiích se nám ale podařilo řidičům vštípit do hlavy, že tento úsek je nebezpečný, a počet nehod následně poklesl," říká s úlevou Knut Hallmann, podle něhož velkou roli sehrálo taky omezení rychlosti na 120 kilometrů v hodině.

"V tuto chvíli máme v našem úseku jen jedno jediné staveniště, a sice na křižovatce Hannover-východ. Tam samozřejmě může docházet k zácpám," odpovídá mi ve voze dálniční policie důstojník Knappe na moji otázku, jak je to s rekordně dlouhými kolonami, jimiž se teď v souvislosti s čilými stavebním ruchem "straší".

Podle komisaře Knappeho nejsou kolony zdaleka jedinou hrozbou, se kterou se na německých dálnicích můžete setkat. "Několik mladíků nám tu nedávno ostřelovalo auta takovými malými kuličkami. Jednomu kamiónu skutečně poškodili čelní sklo. Naštěstí tudy jel policista v civilu, zalarmoval nás a potom jsme snadno pachatele dopadli. Nechápu, jak může někdo něco takového dělat," popisuje příhodu ze života dálniční policie.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio