Hitlerův supervlak se nemohl nikdy odlepit z místa, říká historik. Tři metry široké koleje měly vést i přes Prahu

Zápisník Václava Jabůrka
Německo letos oslaví 190 let od otevření první vlakové trati, a to mezi Fürthem a Norimberkem. V tomhle bavorském městě je i jedno z nejstarších železničních muzeí na světě. Náš zpravodaj Václav Jabůrek se v expozici zaměřil na několik zajímavostí, při kterých se železnice zapletla s politikou.
Společně s historikem Rainerem Mertensem jsme prošli oddělením, které upomínalo na transporty za holokaustu, a míříme k vitríně, kde jsou vystavené podezřele velké makety.
Skoro po celé Evropě jsou koleje s rozchodem 1435 milimetrů, nacisté to ale chtěli rozšířit na tři metry. Jeden koridor měl putovat přes Prahu, na východě se počítalo se zastávkami v Kazani nebo v Rostovu nad Donem.
„Všechny ty plány, na kterých se pracovalo od roku 1943, jsme pospojovali a sestavili dva modely. Širokorozchodná dráha měla mít různá využití – vagóny se salonky pro takzvané árijce, anebo soupravy pro nuceně nasazené z východu. Do každého vagónu se jich mělo vejít na 480. Nacisté s tím přišli v době, kdy prohráli u Stalingradu, ale pořád vymýšleli tratě až bůhví kam,“ popisuje historik.
Megalomanské projekty
Ptám se, jestli za nápadem nestál podobný princip, jako u vzducholodí – jestli nacisté nesázeli hlavně na efekt kvůli propagandě.
„Ano, jenže zeppeliny fungovaly. Tohle by nikdy nejezdilo, kvůli hmotnosti a přenosu energie,“ vysvětluje Rainer Mertens. „Abyste rozpohybovali takový kolos, dosáhli toho, že se odpíchne z místa, na to by bylo potřeba tolik energie, že se to dá označit leda za plýtvání.“
Megalomanství ale rozhodně nepropadlo jen hitlerovské Německo. Už krátce po jeho rozbití se objevily další nápady. „Američany, Sověty, a dokonce i Západní Němce krátce po válce napadlo postavit jaderné lokomotivy. I ty by byly hrozně těžké, protože reaktor musí být izolovaný,“ vypráví historik.
„Spolkové dráhy nechtěly zůstat stranou a taky chtěly jednu, aby jezdila po standardních kolejích. Dokonce se i znevažovala rizika. Přitom když vybuchne parní kotel nebo jaderný reaktor… Tenkrát jsme ale byli ještě nepolíbení. Nakonec stejně zůstalo jen u nákresů a plánů.“
Říšské dráhy a socialistický stát
S Rainerem Mertensem pak přecházíme do pasáže muzea věnované rozdělenému Německu. To východní, komunistické, mělo nejednu zvláštnost – třeba že svého dopravce nepřejmenovalo a na vagonech zůstaly nápisy Deutsche Reichsbahn.
Čtěte také
„Zní to směšně, že? Říšské dráhy a socialistický stát. Měnit název by bylo jednak hrozně drahé – viděl jsem podklady – kvůli změně tabulí, nápisů a tak. Ale hlavní důvod byl jinde,“ vysvětluje historik.
„V Postupimské dohodě stálo, že dopravu v rozděleném Berlíně má řídit centrála Říšských drah, a ta byla ve východní části města. Díky tomu mohla železnici po celém městě – i v západním sektoru – spravovat NDR. Dokonce i všechny linky S-Bahn měla pod kontrolou.“
Komunistům se to ale vrátilo, a když jejich strojvedoucí v 80. letech začali stávkovat, správu S-Bahn radši ihned předali Západu.
Související
-
Klenoty ruské železnice: Kostelík a poliklinika na kolejích nebo nóbl kupé pro buržoazní cestující
Jen málokterý vynález se zasloužil o rozvoj Ruska tolik, jako železniční doprava. A jen málokde je k vidění tolik různých druhů vlaků jako v Novosibirsku.
-
Jednokolejka z Bangkoku na hranici s Barmou vábí mnoho romantiků a baťůžkářů, brzy ale zanikne
Ve spojení Thajska s železnicí se většině lidí asi vybaví legendární Most přes řeku Kwai. Království má ale ještě jednu ikonickou trať. Ta bohužel brzy dojezdí.
-
Oravská lesní železnice je sousto pro milovníky vlaků i tatranských panoramat
Zalesněné vršky hor, zářivě zelené louky, na nich pasoucí se krávy a celou touto scenérií projíždí jedna z mála zachovaných úzkorozchodných tratí: oravská lesní železnice.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Trump je ‚velmi rozzlobený‘ na Putina kvůli příměří. Hrozí 50procentními cly na ropu
-
Slovensko hlásí další ohnisko nákazy slintavkou a kulhavkou. Od českých hranic ho dělí 40 kilometrů
-
Vyjednavači a šedé eminence. Kdo domlouvá konec války na Ukrajině?
-
Humanitární pracovnice o Myanmaru: Získávat informace je složité, nejdůležitější je teď voda a jídlo